9 september 2011

Veckan utan tid

Jag hastar vidare. På jobbet. Hemma. Styrelsemöte. Barmarksträning som börjar. Läxläsning med sonen. Tandläkarbesök. Mera jobb hemma - läser välskrivna rapporter, men 3 av 4 missar målet. Vilket föranleder mig att lusläsa min egen studiehandledning. För mest har jag gjort kursuppgifter den här veckan, har börjat läsa litteraturen, men framförallt skrivit två texter. Jo, någonstans djupt inuti har jag hittar fragment av min forna fantasi. Jag skriver om tomtar och troll - förstås! Och yngste sonen fantiserar om ett besök på en femstjärning restaurang.

-"Hur kommer man in på en så'n egentligen, mamma?"

Kanske genom det poängsystem vi infört för att motivera till läxläsandet. En poäng för varje rätt ord och en poäng till för varje rättstavad glosa. 100 poäng berättigar till en mindre utflykt, 200 till en något större. Storebror som alltid gör sina "läxor" utan knot vill också samla poäng. Hans sämsta gren är att hjälpa till i hushållet, så där är t ex en urplockning av diskmaskinen värd 3 poäng. Vi får väl se vart vi hamnar när det blir utflyktsdax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar