14 december 2014

Luciahelg

Ännu en luciadag har passerat utan att jag varken sett eller hört den minsta lilla tärna eller stjärngosse. Hm. Borde ju ha kunnat åtgärdats, men, tydligen inte i år. Jag gjorde ett tappert försök att övertyga kvigorna om att instämma i någon av verserna på Gläns över sjö och strand, men de var tveksamma. Nåväl, en gran blev hämtad i alla fall och senare på kvällen fick jag ett ryck och bakade Hjortrongrottor - faktiskt ännu godare än originalet med hallonsylt. Så, långsamt närmar vi oss någon typ av nivå på julförberedelserna.

Idag gick hela dagen åt till förhandsvisning av Sune i fjällen. Äldste sonen, som åtminstone beträffande tjejtjuseriet i viss mån kunnat stå modell för Sunes karaktär, följde med. Bitvis riktigt rolig på det där oskyldiga familjefilmsviset, som jag har en förkärlek till - och naturligtvis hade vi fullt upp med att känna igen oss i alla miljöbilder.

Sedan lämnade jag sonen för att gå på lokala byrestaurangen med en kompis och tog själv tåget till Sundsvall för att hinna till morgondagens kurs. Lite jobb fick jag faktiskt gjort! Ett tag var tanken att jag skulle besöka hotellets gym vid ankomsten. Men nu hör det ju till saken att jag aldrig satt min fot i ett gym och har bra nog lite koll på hur man nyttjar de redskap som finns där, så jag blev mer och mer tveksam. Som vanligt blev det inget av de goda intentionerna. En hel dag utan riktig mat slutade i stället med en jätteportion Sushi och några onödigt goda tryfflar till efterrätt på hotellrummet. Vilket år som helst ska jag bli nyttigare och röra mig mer, så försvinner nog den där degvalken på magen och de fem extrakilona med den. Men inte just idag, alltså.

Så nu bäddar jag ner mig i sängen med en lättsam bok och drönar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar