17 november 2012

När det ljusnar


Det är något alldeles speciellt med ljuset dessa novembermorgnar. Men jag längtar snö och skidor. Till fjälls åker de redan för fullt, men vi har inte lyckats mobiliserat vilja och ork tillräckligt för att ta oss iväg. I stället blev det en lång sovmorgon. En välbehövlig sådan särskilt för sonen efter en spännande vecka med långa dagar på Särskolegymnasiets PRAO.

Att hälsa på kossorna vid 10-tiden tillsammans med sambon som (tack och lov!) lagade utgödslingen har inte alls samma meditativa effekt som att vara där alldeles själv innan solen gått upp. Men fikat med sonens kompis mamma efteråt satt fint - idel norska bakverk från Lierne Bakeris fabriksförsäljning blev det idag. Nästan lika gott som hembakt.

För att om möjligt kunna skjuta ytterligare något på den nu helt extremt behövliga grovröjningen av vårt hus (städning är för snällt sagt), tar jag ut hunden på långpromenad medan ljuset ännu dröjer sig kvar. Att jag ska vara så fruktansvärt dåligt på att ta itu med dessa nödvändiga små enkelheter, som tornar upp sig till oöverstigliga hinder när man sparar för länge. Men, men, jag får ju själv bo i "skiten" så det drabbar ju åtminstone ingen annan......

2 kommentarer:

  1. Hösten är verkligen vacker! :D Tack för dina fina ord på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Tror jag gör som du och tar en promenad istället för att ta itu med den tråkiga städningen.

    SvaraRadera