25 september 2013

Kul avbrott

Alltsedan jag var på den där "författarkursen" på försommaren har jag fått en del roliga inbjudningar från det arrangerande studieförbundet. Senast i raden var det till en övning som fått namnet "- Från blogg till jobb".

Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas. Jag har inga ambitioner att någonsin tjäna pengar på det jag skriver. Bloggen är jag fullt nöjd med att ha som en internetbaserad, offentlig dagbok och minneshjälp - främst för mig själv, men till viss del även för långväga släktingar och vänner. Sedan måste jag ju genast erkänna att de nya bekantskaper jag stiftat just via bloggen är oerhört berikande, intressanta och roliga att följa. Och sist men inte minst - många är de kommentarer genom vilka ni trogna fem sex läsare uppmuntrat, stöttat, tröstat och glatt mig!! Mitt innerliga TACK till er för detta!

Men nu är det så att på den där sammankomsten ska "Underbara Clara" prata. Inte för att jag följer hennes blogg. Tittat in där någon gång emellanåt har jag förstås, men mitt intresse för hemmafix är ju inte speciellt stort, så , ja - det är lite för mycket av den varan för att jag ska bli fast. Däremot lyssnade jag på hennes Sommarprat ifjol och gillar skarpt hennes lovsång av landsbygden. Liksom att hon vågar vara tvärtemot och faktiskt tjänar pengar på det också. Personen och företagaren Clara intresserar mig med andra ord desto mer än själva bloggen.

Så i morgon smiter jag en stund från pappershögarna på jobbet och går på föreläsning om hur det är att vara professionell bloggare.

Uppdatering: 

Det var jättebra - kan verkligen rekommenderas! Vi var ett 70-tal intresserade åhörare (varav 4 män, vilket vi kan analysera vid ett annat tillfälle). Föredraget där Anna-Karin Nyberg, forskare, universitetslärare och egenföretagare och Clara Lidström bloggerska och entreprenör, kompletterade varandra på ett utomordentligt sätt var såväl informativt, professionellt, intressant som presenterat med glimten i ögat. Jag fick med mig många tänkvärda aspekter jag inte tidigare reflekterat över. Kanske framförallt när det gäller kvinnors entreprenörsskap. Det tackar vi för!

1 kommentar:

  1. Ska bli intressant att höra vad du tyckte om föreläsningen. Jag har varit inne på Claras blogg några gånger och kollat.
    Må så gott och kram till dig!

    SvaraRadera