5 februari 2012

Kylslaget


Det har varit kallt, riktigt kallt nu i några dagar. Ner till -35 och vänt, men i Lyckseletrakten ryktades det om -44, så vi har väl "klarat oss bra" ändå. Men lite äventyrligt har det ju ändå varit.

T ex på fredagen, då jag lånade sambons bil för att han skulle hinna kolla bromsarna på min. Värmen kom liksom aldrig igång och med partier med under trettio grader på vägen blev det kallt. Så kallt att när jag väl framme på jobbet klev ur bilen i - 28 graders kyla, kändes det riktigt varmt. Det tog hela dagen att tina upp, med ett extra elektriskt element med fläkt placerat under skrivbordet. Sedan hem i samma iskub, som den här gången nästan började koka när jag var halvvägs. In till "räddaren i nöden" där jag fick kaffe och värma fingrarna igen och ett konstaterande att kylaren och elementet var fryst och behövde lite tid och värme från motorn för att tina innan jag fortsatte hemåt.

Och vad lär vi oss av den historien? Kolla Glykolhalten i kylaren INNAN rysskylan kommer.

Senare på kvällen ville sambon ha hjälp med en bil. I garaget trodde jag, och drog inte på täckbyxorna. Vilket jag ångrade när jag insåg att det var en bogsering det handlade om. Trots långkalsonger är jag övertygad om att kylan kröp ända in i benmärgen. Det tog åtminstone hela kvällen att tina upp - för tredje gången den dagen!
 
Igår fick bilar och bussar turas om att stå i garaget för att undvika alltför mycket varmkörning utomhus med tillhörande miljöförstöring. Vi övervägde in i det längsta om vi skulle våga köra till sta'n och Revyföreställningen vi köpt biljetter till. Men det blev mildare, som tur var! Och sedan, när vi kom hem, så var det lika kallt igen och därför inföll stora dieseldagen i år den 4 februari när vi uppvaktade byns senaste 40-åring.

Idag är det mycket mildare. - 20, ungefär. Sambon kör buss, tonåringen sover, yngste sonen är ute i pulkabacken och testar nya hoppet med snowracern. Själv har jag för avsikt att göra allt det jag inte hann förra helgen, samt inlämningsuppgifterna till kursen. Det är ju åtminstone väder för det.....

4 kommentarer:

  1. Fy fabian vad kallt det måste vara. Här har det varit- 18 och det är inte skönt. Det där med bilar och riktig kyla är ingen bra kombination.

    SvaraRadera
  2. Fyyy, va kallt. Just nu är det -7 och det är OK-kyla.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Alltså -20 är helt OK, men kallare än -30, njaee, jag vet inte jag om det är så värst kul... Allt går sönder och det blir jättedyrt att hålla värmen.

    SvaraRadera
  4. Usch, vi hade runt 25-30 också! Idag hade vi runt 10, kändes som man va överlycklig för att man återigen kunde ta lite längre promenad med vovven!

    SvaraRadera