4 augusti 2015

Morgonstund har guld i mund (?)


Jag kliver upp tidigt den här veckan. Okristligt tidigt, om du frågar mig. Yngste sonen har fått hoppa in och jobba i stället för en kompis som behöver vara lite ledig innan gymnasiet börjar. Visserligen har sonen jobbat hemma - både anställd och gratis, men det blir ju inte på samma vis. Inga fasta tider, inte särskilt fysiskt ansträngande, men därav inte samma möjligheter till inkomst heller. Det är nyttigt att prova på något annat. För alla inblandade.

Därför sitter jag här på jobbet 2 timmar före ordinarie arbetstid börjar. Jag skulle kunna jobba ikapp något jag inte hunnit, eller fila på annonseringen för höstens två bussresor som vi behöver fylla lite mera..... Men. Nej. Jag lever som jag lär och tar tillfället i akt att uppfylla mitt av min älskade syster (medelst smyckesgåvor vid jämna födelsedagar ur Efva Attlings kollektion) erhållna livsmotto - "Carpe Diem". Så nu sitter jag här med min kaffemugg i arla morgonstund och läser ikapp lite favoritbloggar. Då hittar jag bland annat via skogsrået Jonna en sagolikt vacker text om henne och hennes leverne. Och får samtidigt en ledtråd till mina egna berättarambitioner, uppvuxen mitt i det sagornas Ådal som jag är.

Angående berättartraditionerna, ja. Jag har väl aldrig trott att det skulle bli mer än så. Ambitioner, drömmar, fantasier. Men. På det där 50-årskalaset när jag uttryckligen talat om för alla inblandade att presenter inte var välkomna (vilket många inte hörsammat, eller som någon sa: - Jo jag kunde läsa det, men jag ville inte förstå!) så fick jag bland annat ett presentkort på att göra en egen bok. En riktig alltså. Visst - fotoböcker via ICAphoto har jag väl lyckats få till några tidigare, men det här handlar om helt andra möjligheter. - En pocket i miniupplaga? - Bloggen i ett inbundet exemplar? En slags novellsamling med texter och bilder i urval från olika tider?

Jag har ett år på mig att "göra" boken. Tiden talar för favoritinlägg ur bloggen i ett enda bokexemplar, men ambitionen, fantasin, drömmen - viskar om en pocket. En påhittad story, en fortsättning på de fristående kapitel jag skrev under distanskursen i höstas. Men när ska jag hitta tiden till att färdigställa den sagan? Steg ett är en omröstning bland dem jag fick presenten av - kanske att jag t o m vågar låta dem läsa ett eller två av byrålådskapitlen, så att de bättre kan avgöra.....

1 kommentar:

  1. Spännande med en egen bok. Jag väntar med spänning på bokutgivningen.

    SvaraRadera