18 maj 2016

En helt vanlig dag

Vissa dagar kräver sin dos Bo Kaspers.

Bandet som följt mig i glädje och sorg, kärlek och förtvivlan, med- och motgång - till tröst, lycka och igenkänning i så många år. Bandet som skulle kunna vara "soundtracket till mitt liv". Vissa dagar behöver jag en injektion mer än andra.

Idag var en sådan. En dag när allt från utsidan ser ut som en helt vanlig dag med jobb, matlagning, soffhäng och lite ordinarie hemadministration - räkningar som ska betalas, en lagfart som skulle ha sökts för 7 år sedan, lite bussresepyssel och fjöstjänst.

Men på insidan - en ny insikt och medvetenhet om hur mina impulsiva infall, av mig betecknat som ett roligt inslag i vardagen, kan uppfattas helt annorlunda av någon som jag trodde jag visste allt om och förstod till världens ände och tillbaka. Hur min aningslöshet kan ställa förtroenden på sin spets och äventyra den tillit som byggts upp under lång, lång tid.

Tänk att man kan lära sig något nytt varje dag. Fortfarande.

Sådana dagar snurrar favoritlåtarna tacksamt i CD:n på vägen hem; just idag passade "Stunder som den här" och "De kommer skylla allt på mig" extra bra. Insikten om att ingen av oss är fullkomlig sjunker in. Igen. Gör om, gör rätt. Tänk till, tänk om. Säg förlåt och gå vidare.

Och på årets Yra kommer de tillbaka igen. Jag ska visserligen både jobba och gå blomstervandring på dagtid när festivalen pågår på kvällstid - men efteråt har jag semester, så jag får väl sova då. Minns 2013 års festivalspelning som om det var igår......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar