23 maj 2016

Nå'n borde ha fått lära sig en del hyfs

Skyll inte på alkoholen - det måste ju för 17 vara nå't allvarligt sorts fel på vissa medelålders män!!

Hörde ett inslag på Radio Jämtland på väg in på jobbet i morse som gjorde mig så topp tunnor rasande att knogarna vitnade i greppet om ratten.

En tjej, runt 20 arbetar som passledare på en hamburgerrestaurang i sta'n. Hon berättar att det är vardagsmat att folk beter sig illa mot henne och hennes arbetskamrater - framförallt på helgdagsnätterna. Ofta är folk fulla, gapar och skriker och kräver än det ena än det andra om man inte får sina hamburgare fort nog. Nu i helgen var det cruising och den stora skillnaden, som hon upplevde det, var att det var fler "vuxna" som var onyktra och bar sig illa åt. Och så berättar hon om episoden som får det att ryka ur öronen på mig:

En man mycket större och äldre (jodå - medelålders!!) än henne vräker ur sig att "hon borde följa med honom för natten, det skulle hon tjäna bra mycket bättre på än att kränga hamburgare".

Allt det uttalandet innehåller!  - En kvinnosyn inte ens värd namnet, att inte värdesätta vad andra gör för en, att ge sig på någon som är mycket mindre och yngre än sig själv och att ge sig själv rätten att trycka ner och bete sig hur illa som helst mot sina medmänniskor - endast beroende på en sak - kön!!

Sedan kan jag inte låta bli att fundera på hur övriga besökare där och då reagerade? Hörde de vad svinet sa? Kanske var tur att jag inte var där och hörde, för jag är rätt säker på att jag inte hade kunnat stå bredvid tyst och stilla. Har jag aldrig slängt ut någon förut i mitt liv, så hade det definitivt varit ett bra första tillfälle.

1 kommentar:

  1. Blir galen när jag läser om sådana där idioter. Brukar ibland fundera över fulla äldre mäns beteende, många av dessa sk män har säkert döttrar och undrar hur de skulle reagera ifall deras döttrar blir behandlade på detta sätt.

    SvaraRadera