29 maj 2010

När katten är borta


Blev bjuden på frukost på sängen av yngste sonen, checkade vädret och konstaterade att dagen lämpade sig bäst för att bara mysa till kakelugnens sprakande, försedd med nygjord rabarberpaj och en sträckläsarbok som för tankarna till mina drömmars Frankrike.

Mors lilla lathund sa:
Du må tro, jag jobbar bra,
fastän vet du vad;
inte just i dag,
jag gör det helst en annan dag


Fler dagar som denna och jag kan totalt glömma den tänkta anpassningen till Beach 2010, såväl som att fröerna kommer i jorden i tid, eller att husets totala "makeover" till ljust välstädat sommarresidens blir klart lagom till midsommar. Insikten till trots, låter jag dagen fortsätta i lättjans tecken och njuter i varje andetag, för:

I morrn då ska jag knoga
hela dess långa dag,
ja, oj, oj, oj, vad jag ska gno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar