4 juli 2014

En tur med fokus på litteratur

Jag har visst jobbat två dagar på semestern också. Eller ja, jo - något sådant i alla fall. Körde runt i min nystädade bil med två äldre damer från Oslo. En pensionerad litteraturprofessor och hennes syster. Båda hade läst och fascinerats av Kerstin Ekmans trilogi "Vargskinnet" och ville nu uppleva bygden där författaren funnit sin inspiration till romansviten. Vi kan väl säga att det är ett intresse jag delar.

Väl i Hotagen anslöt bygdens lärarinna, för att bidra med den totala lokalkännedomen. Och sedan har vi snurrat runt i kyrkor och längs stränder, på gästgiverier och nedlagda pensionat, på fäbodar och i före detta prästgårdar. Och vi har diskuterat och analyserat. Allt från de tre generationerna kvinnor, via religionsåskådning, karaktärer, miljöer och relationer till författarskapets frihet.

När jag skulle lämna damerna på hotellet infann sig en slags tomhet. Och just där och då i allt detta fantastiska känner jag en viss besvikelse över att jag aldrig slutförde den där litteraturkursen jag läste på distans.

6 kommentarer:

  1. Men.. gå den nu! Det finns massor med litteraturkurser på distans (sa hon som dammsuger antagning.se efter detsamma) och i lagom takt. Jag har turen att ha både litteratur och kulturstudier inbakat i min engelska. Men kunde inte låta bli att söka fler litt.kurser vid sidan av... Det är ju så roligt!
    Det låter som om du har helt fantastiska veckor just nu. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick jättebra att läsa när jag jobbade på Miun och lämnade jobbet varje dag och var ledig en dag i veckan. Det var när jag kom tillbaka till Tb som det havererade. För mycket i huvudet hela tiden och för ont om sammanhängande ledig tid..... Men det är snart bara 15 år tills jag blir pensionär - då du!!!! :D

      Radera
    2. Låter som en plan!
      Jag läser säkert fortfarande då, har ju nyss börjat ;-)

      Radera
    3. Låter som en härlig litteratur-tur

      Radera
  2. Men det är aldrig för sent....aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej!!! Helt rätt. Och förhoppningsvis ska mitt liv få mer tid över för sådant då jag inte behöver jobba annat än hemma längre ;)

      Radera