27 juli 2014

Upptagen


Vips hade det gått en vecka igen mellan inläggen. Men det finns anledningar. Som att jag är upptagen. Typ. Med att njuta av det fantastiska vädret som bara fortsätter och fortsätter. Med att bada. Till och med vår sjö som närmast brukar vara att likna vid en kallkälla är nu riktigt, riktigt varm. Jag badar i Indalsälven på lunchen, i sjön när jag kommer hem från jobbet och på natten när jag varit ute en sväng med kajaken. Det går inte att beskriva hur magiskt detta är! Låt mig alltid minnas denna sommar……

Däremellan jobbar jag och jobbar lite till. Sedan hänger vi på bryggan och chillar med vänner och bekanta. Kan aldrig bli för mycket av det.

I fredags åkte vi buss till Fäviken Game Fair för att bland annat se Jill Jonsson. Hon var country, sval och ljuv och lite rockig på en och samma gång, men höjdpunkten var ändå nostalgispelningen med Smalare än Tord - coverbandet som var otroligt populärt när jag flyttade till Jämtland för snart 25 år sedan och som jag knappt hört sedan dess. I den tropiska jämtlandsnatten var det inte svårt att hoppa sig helt svettig till deras version av ett gäng monsterhits.

Dansen hann vi liksom aldrig riktigt med…… Nu var det ju premiär för mig på detta arrangemang, som jag nog tycker andas lite halvt om halvt amatörvarning, om du frågar mig. Kolossalt med folk, trångt och köer, köer…. Och alldeles för mycket fokus på att sälja och dricka öl. Lägg därtill århundradets sämsta system för bokning och parkering för anslutningsbussarna (där kan det ju tänkas att jag är lite partisk, men ändå).  Nej, jag vidhåller det jag sagt förr - jag väljer lätt Yran varje gång jag har möjlighet framför detta fylleslag, även om jag i spiknyktert tillstånd hade riktigt kul i alla fall.

Däremot måste jag ge idel lovord till själva mässan som vi också för första gången åkte upp till igår.  Tre familjer från byn med fem grabbar i åldern 12-17. Fokus var en galen show med skoter och motorcross av Team Oktan (Markus Nordin och Sebastian Isaksson) Den tog visst åtta minuter totalt enligt den filmande sonen. Men bra var det - mamman fick nästan hjärtstopp och grabbarna autografer och en gruppbild. Lycka! På vägen ut från området passade jag och storsonen på att provåka bil på ramp. Efter det vill mamman ha en VW Amarok i julklapp - någon vänligt sinnad miljonär där ute som kan fixa det, eller??

På hemvägen åkte vi och handlade lite grillingridienser för att sedan två mammor och tre barn fixa gemensam middag. Klockan var nästan tolv när vi satt ute i den nu mörka, men fortfarande varma och myggfria kvällen och åt efterrätt - glass med flamberade jordgubbar. Hur gott var inte det???? Vi konstaterade otroligt nöjda, att vissa dagar bara är mer fantastiska och mysiga än andra.

Precis då började det åska. Rejält. Slutade med att blixten slog ner och pajade vår telefon (och mycket mer hos grannen). Var visst så att pojkarna glömt just telefonjackssladden i sin utdragsiver. Vilken knall! Och ljusbollen som letade sig in via sladden kommer jag nog aldrig glömma. Det luktade till och med lite bränt, men som tur var tog inget eld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar