14 maj 2012

Bannlysta smulor


Jodå - här ser fortfarande hyfsat ut - ett dygn efter att jag la undan moppen. Men så jagar jag både barn och sambo med hot och diverse skrämselproganda, om de så mycket som funderar på att äta något av smulkaraktär utanför köksbordets revir. Grannpojken som sedan länge insett att vårt hem har en annan nivå än gängse standard då det gäller städning, ordning och reda, tittade på mig med lite ryckningar i mungipan. Han visste nog inte riktigt vad han skulle tro. Så lyckas jag bara hålla diktatorsfasonerna på samma nivå kanske här får vara fint ett dygn till. Men sedan lär det väl braka samman och bli som vanligt igen.

Kvällen har ägnats åt planering tillsammans med en man från en grannby, av en spännande och annorlunda resa i hans fäders fotspår till bl a St Petersburg och Ingermanland. Får se om vi får ihop det, och vad slutnotan blir. Själv är jag såväl nyfiken och trakterad som skeptisk och tveksam till att följa med.  Men en gång för ett halvt liv sedan var jag fast övertygad om att åka till St Petersburg. Mina vänner gav mig t o m en parlör i present, vill jag minnas. Nåväl, det var då - nu får vi se....

Fint i alla fall att yngste sonen var så kaksjuk igår att han ställde sig att baka det sista han gjorde innan läggdags. Då hade vi åtminstone fikabröd till kaffet. Och att kakan blev god råder inget tvivel om - detta är allt som är kvar av en 25 timmar gammal dubbel sats av klassikern "Snoddas".

3 kommentarer:

  1. Även om jag inte direkt har någon mer än mig själv att köra skrämselpropaganda på när det gäller ordning så ser det ofta ut som ett litet slagfält. Speciellt när det gäller papper o dyl.
    Skönt att det är fler som är lite orediga precis som jag.
    Kram och hoppas det håller i sig.

    SvaraRadera
  2. Jösses, det låter ju nästan som om jag själv var där..
    Storstädning i torpet har det varit och nåde den som smular ner eller går in med skorna för långt..
    Den där Snoddasen ser så jättegod ut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Oh, jag blir så glad när fler har en lika avslappnad inställning till städning som jag - därför är det ännu lustigare vilken Dr Jekyll & Mr Hyde metamorfos jag genomgår när det väl ÄR städat! :)

    Me4n idag ser det ut "som vanligt" här igen.

    SvaraRadera