30 januari 2011

Mer kultur till folket


Vi fortsatte helgen i lättjans tecken (ska i ärlighetens namn erkänna att det blev mer fixning än städning igår....) Jag tycker ibland att det är alldeles för lite kultur i vårt liv. Nyårsrevy är väl inget som platsar i finkulturens skrymslen, men ett trivsamt sätt för hela familjen att få sig såväl buskis, skönsång som dans till livs. I år lyckades jag för första gången lura med grabbarna (LG är måttligt lättövertalad och dessutom körde han ju buss i helgen).

Det blev en supertrevlig eftermiddag, först ett besök hos E på sjukhuset, innan vi bänkade oss på Storsjöteatern. F trivdes lika bra som jag och undrade direkt efter extranumret om vi kunde gå igen. E var mer kritisk, hade nog förväntat sig något mer sammanhållet, farsartat. Men visst drog även han på smilbanden emellanåt.

Henrik Hallberg från favoritgruppen Sonic 6 (glömmer aldrig när de sjöng på Turistbyrån för mig, kollegan och två åhörare till - mitt livs mest fantastiska musikögonblick)höjde sångupplevelsen för revyn flera snäpp. Dansensemblen gav definitivt en extra dimension och dessemellan skrattade jag så tårarna rann, inte minst åt Patrik Zackrisson som cowboy och skottkärreakrobat. Och vad vore en Östersundsrevy utan "En rektun hårding" i Mats Hurtigs gestaltning?

Till sist avslutade vi med ett uppskattat restaurangbesök och på hemvägen slår det mig att med barnens stigande ålder hittar vi nya gemensamma intressen och aktiviteter att dela. Vi har mycket att se fram emot.

2 kommentarer:

  1. Hej! Visst är det kul med revyer, Här i Falkenberg har vi också vår egen revy som faktiskt vunnit SM några gånger. Deras styrka ligger i musikalitet, sång och sångtexter. Tyvärr inte så mycket lokalsketcher.
    Jag, min mamma och min yngsta dotter på 21 ger varandra detta ijulklapp varje år och det är alltid lika roligt.
    Kram Inger

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med :))

    SvaraRadera