9 juli 2016

Bo Kaspers Orkester



I 25 år har det här gänget kantat min väg. Det har varit perioder av mer och några perioder av mindre lyssnande. Kollade igenom alla skivorna på Spotify och insåg att jag har en relation till varje låt på varenda skiva - utom den där några väl valda låtar är översatta till engelska. En låt för varje skede, varje sinnesstämning, varje fas i livet. Lite "soundtrack of my life" över det. Mycket melankoli, vemod och framförallt - realism. I varje låttext, som formligen kryper in under skinnet och stannar där. Musiken i samklang med varje ord, ofta lågmäld, men lika ofta med piruetter av harmonier och blinkningar till andra musikstilar än förväntat. Och jag som någon gång sagt att jag inte alls gillar jazz - varför älskar jag då formligen BKO? Ja, det är inte lätt att veta, men jag tror det ligger i texterna, framförandet och att musikgenren som nyttjas just då får underordnad betydelse. Så kan det vara.

När vi var på bussresa i början av juni passerade vi Galtström för guidning och middag. Då upptäckte jag affishen som annonserade att Bo och gänget skulle komma till Galtströms musikfestival den 2 juli. Visserligen visste jag ju redan då att de även kommer på Yran, men som vanligt var jag ju tvungen att kommentera"hur mysigt skulle inte det vara", varpå en av våra resenärer, G, uttryckte samma kärlek till deras musik som jag. Skulle vi? Ja!! G är drygt 20 år äldre än jag och inte så intresserad av att stå att trängas på Yran, och jag, ja - jag insåg ju att det skulle bli två helt olika upplevelser med favoritbandet.

Så G ringde en kompis och så packade vi in oss, picnickorgen och rejält med regnkläder i bilen för de 27 milen till Galtström. Det regnade kraftigt när vi for och våra respektive män skakade på huvudet och idiotförklarade oss, men vi kände oss väl rustade och inget skulle kunna stoppa oss.

När vi kom fram regnade det fortfarande, om än mindre, vi fikade gott, kollade in Anna Stadling (var stolt över henne Sundsvallare!!) och Gabriel Kelly (jo, den där Nashvilleresan m å s t e bli av någon gång...) i lätt duggregn och väl inkapslade i våra regnkläder tillsammans med ca 2 000 andra - övervägande medelpadingar gissade vi. När sedan Bo Kaspers kom in på scenen gjorde även solen entré. Kan det bli bättre??

Vi njöt av varje sekund, kan jag lova!! När så den ordinarie speltimman tog slut, ropade G spontant och mycket indignerat - "Men - inte redan???" Och inte hade de spelat den där nya, som är så fin som hon tyckte så mycket om heller! Som visade sig vara samma som min tilltänkta bröllopslåt, om nu sambon någon gång ändrar sig beträffande det. Vi fick vänta till absolut sista låten innan den spelades -  Tack!

På vägen hem skiftade himlen i alla varianter av rött och vi tre i bilen kände oss verkligen som att vi satt i en "silverfärgad missil" genom natten, upplyfta av konserten, lyckliga, glada, euforiska och inte det minsta trötta. Och jag insåg att livet har verkligen mycket kvar att ge - om man bara har förmånen att få behålla hälsan.

Två bonusar, dessutom, i det hela var att jag:

1) Träffade mina Sundvallskusiner - vi har väl inte träffats alla tre samtidigt utan att det varit någon begravning på ett par decennier, minst.
2) Lyckades få en person som inte lyssnat så mycket på BKO förut, att falla pladask för en av låtarna på senaste skivan (som för övrigt nog kan vara den bästa - hittills - vilket anledningarna till kanske delvis kan förklaras genom denna artikel).

Och om exakt två veckor sitter jag förhoppningsvis här igen, med exakt samma magkänsla. Lycka!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni fick till slut med bra musik och sol.
    Kram

    SvaraRadera
  2. ​Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! UTMANING - Frågor! 1. Har du några sommarplaner? .. ​2. Vilket är ditt drömresmål och varför? .. 3. Vad är ditt favoritmärke och varför? .. 4. Vad är du mest nöjd med hos dig själv? .. 5. Vad shoppar du helst på nätet? .. 6. Vilka appar använder du mest? .. 7. Vad önskar du att du vore bättre på? .. 8. Vem SMS:ade du senast och vad skrev du? .. 9. Vad skulle du göra om du vann 1 miljon? .. 10. Vilken film eller serie skulle du vilja leva i? .. 11. Vilken är din favoritmiddag? .. Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! .. Hur mår du? Hur känns det att vara veckans blogg? .. Vad kommer vi att få läsa om i din blogg? .. Vilket är ditt bästa inredningstips, generellt? .. Hur spenderar du helst din lördagskväll? .. Vilka andra bloggare hittar du inspiration ifrån? .. Dela med dig av en dold talang du har! .. Vart befinner du dig i livet om 10 år? .. Vad är framgångsreceptet för dig och din blogg? .. Nämn 3 saker som du önskar dig just nu! .. http://nouw.com/annorlundaannorlunda/profile
    Sprid utmaningen vidare och så vidare!

    SvaraRadera