17 september 2010

Kan det löna sig

Läste en statusrad på Facebook:

Hörde på radion att snittlönen per månad för en kvinna i Sverige är 25100:-, och 31100:- för en man. Vad fan är jag då?

Ja, man undrar ju.... Kan det verkligen vara så? För det första är vi många som ligger under snittet. Både män och kvinnor. Och då måste det ju finnas lika många som ligger över, ungefär. Var ligger rättvisan i det? För att inte tala om den omotiverat stora skillnaden på snittlön mellan män och kvinnor.
- En tankeställare, så här i valtider.

Och på tal om lön, så peppade jag en vän över chatten mitt i natten. Hon skulle löneförhandla. Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt. Önskar bara att jag själv varit lika förutseende. Då kanske snittlönen inte varit ouppnåelig för evigt.

2 kommentarer:

  1. Ja du, då ligger man ju några tusenlapp under kan man ju lugnt konstatera.Tur att det finns ob-tillägg som bygger lönen, fniss. Men men, pengar är ju inte allt men dom underlättar.
    Visst håller jag med dig, fjällen är härliga.
    Nyss hemkommen från jobbet, imorg jobbardygn igen så nu är det sängen som gäller.Återkommer en annan dag. Trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, så resonerer jag med och bytte precis upp mig till fler semesterdagar. Men kan inte låta bli att tycka att fördelningen är lite anmärkningsvärd ändå....

    SvaraRadera