14 mars 2011

I vår trygga bubbla


Näh, det är inte ofta saker och ting blir som man tänkt.Ingen städning här hemma, ingen tur på längdskidorna. I stället blev det storröjning i köket hos svärföräldrarna. Nu är det åtminstone fint hos dem och man kan öppna kylskåpet utan att få flyktkänslor.

Men vi hann äta en stor, vårlig frukost och jag grottade ner mig lite i sportlovsromanen, modell kiosklitteratur, som jag somnade ifrån alla kvällarna till fjälls. Verklighetsflykt och en tillfällig form av lobotomi för att stilla tankarna.

Tankarna som oroar och maler när vi lyssnar och tittar och försöker ta in allt om katastrofeländet i Japan. Om människornas ojämnlika kamp i Libyen. Om det hotande inbördeskriget i Bahrain. Så mycket sorg och ondska. Så svårt att förhålla sig till. Kommer vi att vara lika givmilda i insamlingarna nu som när de svenska turisterna drabbades av tsunamin i Thailand? Kan något hindra att det fruktansvärda eskalerar genom kärnkraftverken? Kommer envåldshärskare och diktatorer att besegras? Demokrati - kan det någonsin bli alla människors rättighet? Så många frågor - men svaren, vart hittar vi dem?

2 kommentarer:

  1. Vad jag blir avundsjuk på dina hemmaägg. Kan bara föreställa mig hur goda de är. Kram Katarina :O)

    SvaraRadera
  2. Mmm- de är goda! :))

    SvaraRadera