14 maj 2015

På kultursidan - en hel del nytt!



Det är ju tur att man har kompisar med koll! Annars hade jag nog missat både Annelie Rydé och  Aspåskörens musikalgala. Fantastiska arrangemang båda två - Annelie har varit en idol sedan ungdomen och jag och kamraten upptäckte snart att vi i princip kunde alla texter utantill... Tänk sedan att få vara så tokfräsch med ett år kvar till 60. De där magiska 56:orna. Jag tror bestämt kompisens analys kan vara rätt - att de fick sin extra energi och spänstighet av de där atomsprängningarna på bikiniatollen ändå.....

Musikalgalan framfördes av idel amatörer - men nog så proffsigt. En helkväll med orgelmusik i kyrkan, trerättersmiddag och det ena sångnumret bättre än det andra. Sketcherna var av mindre pretentiös revykaraktär, men visst skrattade vi! Sedan drog jag till Nälden på dansgala och svängde mina lurviga mest hela natten - när jag inte stod och försökte torka upp, för det var tokvarmt och våldsamt svettigt. Efteråt tog det mest en vecka att vila till normalläge igen efter alla upptåg.

Helgen mellan dessa båda vitaminpiller hade jag förmånen att få vara med om bildandet av Krokoms lokala Riksteaterförening. Hamnade visst på en post som revisorssuppleant ocksså - kändes lagom ambitiöst. Men, framförallt fick vi ta del av Jämtlands Kulturkompanis uppsättning av "Du stackars barn" - en genialisk och humoristisk tolkning av Allan Edwalls ramsor med samma namn. Medryckande, musikaliskt och stundom så underfundigt roligt att jag skrattade så jag fick torka tårarna med fikaservetten. Allt med Allans ande svävande över oss på Hissmofors Folkets Hus, där allt en gång började.

Och - jag hade ju sånär glömt!! I veckan mellan teater och dans uppträdde sonens klass med 9:ans salonger. Sång, trolleri, dans, jojk - otroligt vilka talanger det fanns i hans klass, hade vi ingen aning om! Själv hjälpte han till i disken och skar tårtor och var supernöjd med det. Vi med!! Tack nya musikläraren, duracellkaninen och glädjespridaren Camilla för sponsring, arbete, engagemang och allt du gjort för att över huvud taget göra detta möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar