1 februari 2015

Skoterns Julafton

En gång per år är det ett megastort skoterevent i skotermeckat Åkersjön. Det började som ett sätt att fylla anläggningarna under lågsäsong, men nu är det nog mera ett arrangemang av tradition. Även om aktiviteterna och dragplåstren varierar lite från år till år. Igår var det veteranskotertävling Le Mans style och prova-på-hillclimb i slalombacken som gällde, förutom de nattliga festligheterna, som vi är glada att våra ungdomar varken får eller vill gå på ännu. Naturligtvis ville byns kids vara på plats, så jag och en grannpappa drog iväg med sex ungdomar i följet.

Det snöade hela dagen och jag har nog aldrig kört skoter i så mycket fluffsnö. Svårare - men även roligare än jag är van. Det känns i armarna idag, vill jag lova! Dagen började med kapning av ett träd som fallit mitt över leden och avslutades naturligtvis med en fastkörning av ett av ekipagen i den blå timman. Men med många starka armars hjälp var den strax uppdragen igen. Tur att det inte var min skoter, för den är tung som bly. För det var lite lurigt - på de högsta myrarna är det ännu lite lite med snö och här och var öppna myrstråk och förrädiska sprickor där vissa av bäckarna drar fram. En härlig dag blev det i alla fall, som avslutades med fjösjobb och hundpromenad.

Idag tänkte jag ut och åka skidor, men eftersom det fortfarande snöar, finns inga spår uppkörda. Så det ha blivit lite snöskottning och besök av guddottern med mor och bror i stället. Härlig med fika och umgänge med de bästa. Tänkte ta ut hunden på ytterligare en promenad i snöyran ikväll, men han har gått och lagt sig för natten i lillhusses rum. Kanske är det ett sätt att säga "- Förlåt, jag ångrar mig!" När vårt besök skulle åka hem idag, planterade han sig nämligen helt sonika i deras bil och hade inga avsikter att kliva ur. Från sittande till liggande på golvet vid framsätet bara blängde han på oss och vi fick helt sonika dra ut honom ur bilen. Allt detta medan vi på skämt sa till lillebror i bilen att "-Du får honom,han vill nog flytta till er", varvid pojken gallskrikande och gråtande upprepande och bestämt deklarerade - "Men jag vill inte ha honom!!!!" Snacka om cirkus!

2 kommentarer:

  1. Det där tycker jag hörs som en fantastiskt syrerik och trevlig helg. Här var det syrefattigare denna helg. Dock snörik mäste tilläggas....

    SvaraRadera
  2. Det fanns (kanske det finns kvar) ett hus i Åkersjön som min pappa kunde hyra genom jobbet. Vi var ofta där och då åkte vi mycket skoter. Härliga minnen.
    Här vågar jag mig inte ut idag för det är snorhalt.

    Kram Maidi

    SvaraRadera