14 juli 2011

Scener ur ett samboskap


Nu när det är nybakat, nystädat, nyputsat och vitt och sommarskirt i fönstren och solen lyser igen från en klarblå himmel och jordgubbarna har börjat mogna, då tänker hon att nu, nu skulle vi haft en flaska rosé på kylning och bjudit hem några goda vänner för lite fika och sommarsurr. Och då kommer han, trött, nyvaken och härjad av migrän och undrar:

- Har du skrivit de där räkningarna?

Livet med en småföretagare, kort och gott. Men visst förstår hon stressen av allt som ska göras dessa korta sommarveckor. Förstår oron för föräldrar som behöver mer och mer tillsyn och ekonomi som nätt och jämnt går ihop. Klart då att han faktiskt ger blanka katten i om det för en gångs skull finns fikabröd och är fejat så att det närapå skulle passa ett "Sköna Hem"-reportage.

Och nog är det tur, att hon då kan tala om för grannen som ringer om hjälp med en bil som krånglar att nej, det går inte idag, du får åka med mig och handla i stället. Och det är en välsignelse att hon kan ta radion med ut, lyssna på dagens sommarpratare, byta fokus och påbörja evighetsgörat med rensning och plockning i jordgubbslandet.

Annars vet jag inte vad som kunnat hända.

(Och fikat då? - Jodå, barnens kompisar kom förbi och det blev saft, bullar och kakor ute och tittar jag i kakburkarna nu, så verkar det vara dags att baka igen....)

3 kommentarer:

  1. =) Det kunde ha varit jag som skrivit det där.

    SvaraRadera
  2. Men va många inlägg du hunnit med sen jag var här sist.
    Vi är hemma en snabbis och tvättar så jag passar på att strosa runt i bloggvärlden. Internetet är ju så segt uppe i torpet.
    I morgon bitti 04.00 drar vi mot Republiken. Ska bli lika roligt som varje år..

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, småföretagarlivet lär vara sig likt, lite varstans på landsbygden ;))

    Maidi, anledningen stavas - Semester!!

    SvaraRadera