18 december 2011

Mjukstut till jul



Vi har ju skalat bort en mängd "måsten" till den här julen också. Bland annat har vi varken fått upp julgardiner eller tomtar, kransar eller pepparkakshus. Och frågan är om vi överhuvudtaget kommer att göra det.

Men tunnbrödet till jul, det vill jag inte vara utan. Ifjol hade jag sonen till hjälp, men idag fick han en kompis på besök, precis om vi skulle åka till bagarstugan. Tufft val, men jag lovade att jag skulle fixa bakningen själv. (Även om det redan krånglat med veden och jag var rätt försenad).

Tänk så glad jag blev när sambon dök upp lite senare och ställde sig och gräddade! Han måste ha det i generna, för han hade aldrig provat tidigare - och det gick hur bra som helst. Men så har han ju en mor som var proffs också, när hon fortfarande orkade.

Visserligen tar det hela dagen, men 50 kakor mjukbröd ligger nu i frysen (de flesta), några i våra magar och några blev välkomna presenter. Då känner man sig rik! Att jag dessutom hann med en kvällspromenad med hund och jultidningsutdelande söner i vår julpyntade by gjorde inte dagen sämre.

5 kommentarer:

  1. Ser att du haft det du gjort i helgen också !!
    Brödbaket har jag kvar än, och det blir bara på den lilla hällen.
    Såg väldigt gott ut.

    SvaraRadera
  2. ser att brödet blev bra, kul att sambon kom förbi. Tack för en trevlig helg.//Linda

    SvaraRadera
  3. Mmm, önskar du kunde sms:a över en stut till mig men je får väl väänt te sommarn..
    Försökte mig på lite jämtska där men det är inte så lätt att skriva.
    Vi har ett ställe nära vår stuga där uppe där de bakar tunnbröd och vi handlar hos dom varje gång vi är där..
    Ha nu en alldeles underbar ju där uppe runt Ansättenfjällen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Jotack! Brödet smakar och vi äter!

    SvaraRadera