29 juli 2013

Floraväkteri


Ja, vad ska man säga? Ett gäng fullvuxna som kryper omkring i dikeskanten för att leta växter som är några centimeter höga, visserligen väldigt sällsynta, hotade och rödlistade. Men kul var det, många trevliga människor lärde jag känna och som grädde på moset var L, J och E på plats i Funäsdalen samtidigt för ett cykellopp, så vi hann också träffas en sväng. Funäsdalen är för övrigt precis lika mysigt på sommaren som på vintern. Blir nog fler besök där vad det lider. Nåväl, några nya sorters växter har jag lärt mig och några egna "lokaler" har jag tilldelats att väkta.

Efter att ha besökt den första, vilken inkluderade 30 km cykling (varav fyra rätt uppför), knatat runt på fäbodvallen i två timmar, tillsammans med ett gäng nyfikna kalvar som redan verkade betat bort det mesta i växtlighet som någonsin funnits där och till sist konstaterat att jag inte hittade ett enda exemplar av blommorna jag sökte, ifrågasätter jag dock starkt min framtida karriär som Floraväktare.

5 kommentarer:

  1. Å vad roligt!

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag vill också bli floraväktare! Har kolla på hemsidan ett gäng gånger... Drömmer....

    SvaraRadera
  3. Ja, faktiskt riktigt kul! Att bli floraväktare är ingen svår sak - men som det mesta annat jag åtar mig - helt ideellt. Kontakta länsansvarig så delar de säkert med sig av några lokaler nära dig

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Intressant läsning om ditt floraväkteri! Under sommaren har jag haft ett litet projekt med att fotografera blommor som jag sett, inte alla men en hel del har det blivit men där är också många jag inte lyckats identifiera. Kanske finns där några du känner igen?
    Vore väldigt glad om du ville ta dej tid och titta på dom.
    Dom finns på hemsidan under fliken "Kalles Fotoflora".
    Ma Råkes

    Kalle Gärdin

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha Kalle!!! Jag håller på och LÄR mig. Kan inte många blommor alls, och så gott som uteslutande endast växter som växer på fjället. Har sökt och tror mig ha hittat din hemsida i alla fall...

    SvaraRadera