9 augusti 2013

Bakslag, bärplock och nödvändigheter

Jag tycker ju på något vis att jag lyckats hålla igång rätt hyfsat motionsmässigt i sommar - cyklat, promenerat, gjort några situps och armhävningar när andan fallit på. Bara sådär. Inte sett många minuter på TV alls, paddlat en sväng, ätit rätt sunt och mått som en prinsessa.

Men den senaste veckan, när jag jobbat åtta av nio dagar och ledde en blomstervandring på min lediga dag, dalade allt. Har landat i soffan var och varannan kväll med popcorn, choklad och ostkrokar till allt från Montalbano till Allsång på Skansen. Mitt "teochmackamissbruk" har rivstartat igen och jag kan formligen känna hur energin sipprat ur mig.

Men nu har jag åter lediga dagar och kände att måttet var rågat. Tog igår först och plockade resterande jordgubbar ur landet och kokade marmelad på det. Drog sedan till skogs och på tre timmar hade jag skrapat ihop fem kilo hjortron. Inte för att vi egentligen behöver mer hjortron än de vi redan har i frysen - men för att det är så kul! En del var så stora att jag funderar på om de gått på anabola, eller nå't. Så kokades det sylt på hälften av dem. Enda bekymret på bärfronten just nu är att hallonen verkar vara mogna också och just nu kan jag rakt inte se när jag ska få tid till att plocka dem.....

Idag regnade det som tur var, för vi var bara tvungna att städa. Huset var rejält ingrott och med hundhår precis överallt. Med grabbarnas hjälp har här sanerats så att kusin med son (som är allergiker) skall överleva natten. Det känns fantastisk fräscht just nu - riktigt härlig känsla. Så av bara farten tog jag och skurade ur bussen också.

I morgon åker vi på STCC med släktbesöket. Vi lämnar fadern hemma redan från början i år, för han ska köra buss. Sedan har han återträff med Rysslandsresenärerna på eftermiddagen, där det är meningen att även jag ska ansluta. (Förresten var den estniska reseledaren, hennes man och de svenska arrangörerna hit på "oväntat besök" idag. Tänk att det går alldeles utmärkt att bjuda på snabbakade scones med hjortronsylt till kaffet!) Senare på kvällen, inte långt härifrån, är det dans och så spelar Kingen - gissa om jag är sugen att åka dit

Men. LOK-stödet för vårterminens slalomträning är inte sammanställt ännu och det närmar sig deadline. Och så var det ju de där hallonen........

4 kommentarer:

  1. De låter som vanligt hos dig, fullt upp. Barnen och jag var ute och plockade lite blåbär och hallon idag. Plockade du hjortron där jag har följt några gånger? Kram från Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du! Just nu är det värre än vanligt. Klart jag plockade bären på "Pappas rå" och fick mig en pratstund med honom samtidigt :)

      Radera
  2. Det är fantastiskt vilken energi du har till diverse, men visst ger det även en del energi tillbaka. Hjortronsylt och scones låter som en fika för gudarna... /kram mamma H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore ju kul om jag någon gång hade energi till nå't vettigt också ;)

      Radera