20 augusti 2013

Sommarspurt

Ibland blir det lite galet mycket, allting liksom hopar sig. Jag tror att förra lördagen blev startskottet till en hel vecka i den andan. Även om det tagit en stund att landa, så känner jag helt och fullt att det var värt det! Innan den späckfyllda veckan var jag visserligen nöjd med sommaren, men det kändes som att det fattades något. Svårt att sätta fingret på, svårt att bestämma vad detta något kunde vara. Nu vet jag.

Började veckan med en jobbardag, som avslutades med att P och pojkarna kom och hämtade upp mig. Sedan for vi till Bergafjärden och fick ta del av sommarens värsta åskväder medan vi spelade Pictionary i stugan. Tisdagen ägnades åt Himlabadet med kul rutschkaneåkning för både barn och mammor och avslutades med lite shopping. Vi gick på Apoteket, ungefär. Hem tog vi norra sidan på Indalsälven och gjorde stopp vid Ragundas båda huvudturistattraktioner. Det blev två intensiva och roliga dagar som slutade med ett förlorat tanklock orsakat av min egen tankspriddhet.

Efter en dags mellanlandning på jobbet var det så dags för ännu en utflykt. Med facit i hand blev det definitivt en av sommarens höjdpunkter. Efter en del om och men och "ska bara" packade hela familjen in sig i bilen och tog vägen västerut för att checka in i Einvikas finaste lägenhet. Jag hade förberett och lagat mat, bakat både bullar och hallonmuffins, så äkta semesterkänsla infann sig omedelbart. På kvällarna spelades seriösa partin Skip.bo som äldste sonen självsäkert kammade hem. Att vi dessutom ena dagen fick en fantastisk fiskeupplevelse på havet med säkert 30 kg fångst av makrill, lubb, lystorsk och sej, för att andra dagen bli rejält saltstänkt av de höga vågorna och sönerna fick provköra båt med 50hk motor, gjorde inte saken sämre. Dessa upplevelser har vi dock helt och hållet vår duktige guide att tacka för.

Vi drog ut på hemresan i det längsta, njöt av den norska naturen och vädret och hann med ett fikastopp vid ett vattenfall på Lifjellet innan vi landade hemma med massor av tvätt och en ny jobbvecka för dörren.

Och nu vet jag vad som saknades för att göra den här sommaren komplett: Lite egentid med familjen utan kompisar, datorer, TV, jobb och andra förpliktelser än att umgås med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar