28 augusti 2013

En fjällhelg som förr






Vi fick till det! En fjällhelg med mammor, barn och en hund. Nästan som på den "gamla goda tiden". Först bar det av upp på Oldklumpen, där det serverades lunch på toppen i fantastiskt sommarväder. Sedan omgrupperade vi och gjorde en förflyttning med bil till Långsåfiskets parkering. Där var minst tio bilar. Ujujuj - skulle vi måsta trängas med folk? Men nej, det gick bra - två andra tält såg vi på håll, men annars hade nog de flesta begivit sig upp till fjälls för den stundande ripjakten.

Vi gick inte långt, men det var tillräckligt ändå med fullstor packning när man är så ovan som jag är nu. Yngste sonen konstaterade dock att "det var synd vi inte kunde gå längre, nu när vi äntligen kom oss för". Men han fördrev tiden rätt bra ändå med matlagning och diverse täljningsprojekt. Så jag tror rakt inte det gick någon nöd på honom heller. Den äldre var ivrig med fisket, men det enda napp han fick var ett bottennapp som resulterade i att både han och jag blötte oss i ån. Somligt förändras aldrig.

Även om vi alla trivdes och mådde bra, tror jag ändå hunden var den som njöt mest - tänk att få ligga mittemellan småhussarna i tältet! Efteråt har han sovit i dagarna två, väldigt nöjd, men helt slut av alla intryck.

Tyvärr hade vi lite kameraoflyt. L:s är trasig, mina batterier tog slut och ja, ursäkta, men jag kan bara inte med mobilkameran.... Så de flesta minnena får vi behålla inom oss - och det är gott så. För kanske  är ändå det största och mest bestående minnet från denna fjälltur insikten av vilka fantastiska, rara, trevliga och duktiga barn och gudbarn jag har. Kom på mig själv på kvällen i gasollampans sken att nästan svämma över av tacksamhet över gåvan jag givits. Dessa barn. Så fina är de.

Tack allihopa - L och alla barnen - för att vi fick en riktig fjällhelg igen! Att vädret dessutom var det allra bästa så att vi kunde avsluta helgen med sommarens sista (?) dopp, gjorde ju inte saken sämre.

4 kommentarer:

  1. Tack själv för en underbar helg, lill tösen var väldigt nöjd med helgen och stolt över sig själv. Den äldre tösen var också nöjd sa hennes moder.Själv hade jag skönt men är tyvärr dyng förkyld just nu. Hörs mer om nästa tur men då kanske på tu man hand. Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans att du skulle bli sjuk!! Jo, de där barnlösa turerna är ju också mysiga - på ett helt annat sätt!

      Radera
  2. Vad mysigt det låter. Badet ser för min del kallt ut men det är det kanske inte.
    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det VAR kallt, men kul att få till säsongens sista dopp. :)

      Radera