12 december 2013

I blåsväder

Så var det dags igen - tredje gången gillt på bara några veckor. Den här gången var det Ivar som tog vägen över Åre (där Holiday Club mist delar av taket) och Östersund. Själv skulle jag ta mig de 3,5 milen från Ås och hem vid 21-tiden. Det gick bra. Tror det var värre för några som skulle köra söder- och österut. Visserligen låg det några träd in i vägen den här gången med, men inte alls lika många och det såg ut som att någon redan hunnit vara ute med motorsågen på de mest drabbade ställena också.

Just vår lilla by har återigen varit oerhört förskonad, det är som att alla tre stormarna valt en väg norr, söder eller helt enkelt runt om oss. Och just den här gången var jag inte ett dugg orolig när jag skulle köra hem - en storm som fått namn efter min älskade pappa kan väl inte göra mig något ont, eller?

Lite spännande är det nog allt, men de här nya väderfenomenen gör mig också orolig. Den lilla snö vi fått har tinat bort för tredje gången. Isen hade hunnit lägga eftersom vi även lyckats ha några dagar med -20, men nu har den blåst bort igen. Ska det var så här i framtiden? Två novembermånader i stället för en? Är de riktiga vintrarna ett minne blott?

Funderar lite på vilken strategi jag ska ha för att överleva ett sådant scenario.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar