26 december 2013

Julen 2013

Dagarna före julafton innehåller så mycket och en stor del av det är ren och skär stress. Egenframkallad och till viss del påtvingad av yttre omständigheter. Förstår inte hur jag hann med att blogga så mycket förut? Fast viss del kan nog förklaras med facebook, instagram och twitter. Det blir lite overload emellanåt. Borde nog ta en vit vecka då det gäller alla dessa sociala internetfunktioner.

Hur som helst, det artade sig bra med renarna traditionsenligt på "hägn" och tomtetur med närmare 40 personer - som vanligt ett av julens mysigaste inslag. På julafton var jag min vana trogen beredd att säga upp mig. Men det blev bra det med till sist. Vi hade precis installerat nya ugnen så med färska lussebullar, struvor och kokostosca som sonen bakat begav vi oss till svärmor på äldreboendet. Hon sken som en sol och såg verkligen ut att njuta av de få men goda och vackra kaksorterna. Naturligtvis hade jag mitt i alla stress åkt ifrån hennes julklappar hemmavid, så jag lämnade övriga familjen framför Kalle Anka och pilade hem de 2,5 milen, fick en tokidé och drog på mig tomtekläderna. Det kan man nog säga var kvällens genidrag - underbart att se svärmors reaktion!

Väl hemma igen utförde jag ett tomteuppdrag hos grannen och sedan hjälptes vi åt att fixa en liten men välsmakande julmiddag. Julklappsutdelningen följde invant mönster - mannen i huset handlar dyrt och mycket och får lite eller inget tillbaka. Så har vi hållit på i 20 år nu och inte lär det bli annorlunda i framtiden. Men alla är glada i alla fall. Lite godis på det och sedan i säng i rimlig tid för att orka upp till julottan.

Juldagen är för övrigt min favorit. Inga krav, ingen stress längre. Börja dagen med en lugn och skön stund i kyrkan med vacker musik och körsång - i år var sonen , hans kompis och mamma med också. Några hade t o m åkt häst och släde med facklor till kyrkan - vilken upplevelse i månens sken!! Hemma åt vi frukost, myste i soffan och läste bok, spelade spel och väckte resten av familjen. När djuren fått sitt tog jag med hunden för en tur på de fantastiska skidspåren här uppe i skogen. Blev drygt 12 km (känns i rumpan idag) och mötte en hoper betydligt snabbare skidåkare än jag själv. På kvällen var vi bjudna till en av sambons goda vänner på middag. Det blev en väldigt trevlig - och internationell - kväll, med julbord kompletterat med fantastiskt god hemlagad thaimat, många goda skratt och en och annan ny bekantskap.

Idag hänger vi i soffan igen, sonen och jag, medan vi väntar på att den andra halvan av familjen ska kliva upp. Det står skotertur till buan på schemat, för att staga tak och titta till efter alla stormar. Får se om jag hinner med lite skidåkning också. Det finns ju pannlampa!

God fortsättning så här på julens sista dag!

6 kommentarer:

  1. Hej! Kikar in lite och läser en så jättefin beskrivning av eran jul. Man riktigt ser det framför sig. Och jättefina bilder. Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!!! Tycker själv att jag inte finner tid att skriva på det sätt jag önskar, blir därför extra glad av dina ord! Kram!

      Radera
  2. Låter väldigt mysigt, och vad härligt med skidåkning! Det finns tydligen en mening med allt, med tanke på svärmors julklappar och tomten som kom med dem:) Kram och god fortsättning från ett iskallt Nikko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag tänkte - att det v a r någon mening med att jag glömde paketen :)

      Radera
  3. Vilken mysig jul du verkar ha haft.. Jag kommer ihåg när vi åkte och hälsade på släktingar i buan (nånstans runt Häggsjövik) när jag var barn.. Aldrig nånsin efter det har jag ätit så goda våfflor som hon gjorde.
    Önskar dig nu ett riktigt Gott Nytt År..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att du kan ha varit i Sörbuan..... Nu har vi köpt ett våffeljärn att ha över elden, så det ska bli spännande att prova!

      Radera