6 oktober 2010

Olika sätt att se


Jag hade ju inte tänkt se några fler TV-serier i höst. Men så ville barnen kolla in säsongspremiären av "Bonde söker fru" och självklart hamnade jag i soffan med dem.(Mest för att jag var nyfiken på hur det skulle gå för den jämtländske deltagaren.)

Intressant ändå, hur tre individer kan ta till sig ett i grund och botten enkelt program utan mer komplicerat budskap, på så helt olika sätt.

E kollade nöjt in precis varenda gris och var lagomt upprörd över att Mattmarbondens kultingar inte skulle få var med mer på TV. F namngav i stort sett varenda traktor som syntes i bild och är grymt avis på bonden som hade en John Deere tröja ( jippiee - julklappstips!).

Själv insåg jag att jag egentligen inte är så intresserad av böndernas kärleksliv längre, som av de fantastiska vyerna från vårt avlånga land. (Det kan ju ha något att göra med egna erfarenheter som till viss del känner igen sig alltför väl i den mer realistiska än romantiska uppföljaren till "Grabben i graven bredvid")

- Så fint det verkar på Öland. Kanske vi ska åka dit någon gång? säger jag.
- Ja, svarar F, såg du vilka fina kor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar