27 februari 2011

Det finns något bortom bergen


För tredje gången i mitt liv planerar jag en begravning. Det här är den svåraste, hittills. I stället för att helt lita på pappas redogörelse för mammas önskan eller att vara trygg i förvissningen om det pappa klargjort för oss, sitter jag nu som någon slags koordinator och medlare i en situation där ingen egentligen vet vad hon som inte längre är med oss ville.

Och de tre närmaste har helt olika, men alla lika bestämda, uppfattningar om hur det bör och skall vara. Utan tanke på vad det betyder för var och en. Utan större förmåga till förhandling och jämkning. Och den som jag bryr mig mest om sliter ont, igen.

Mig kvittar det lika, bara alla kan förlika sig med vad vi nu väl bestämt. Och jag blir återigen övertygad om vilken oerhörd hjälp och lättnad det är för alla anhöriga om vi var och en tar oss en liten fundering på dessa saker medan vi ännu är i livet. Så mycket lättare det är att förmedla och förklara våra önskningar, i stället för att våra allra käraste ska sitta och gissa, kanske t o m bli oense och definitivt än mer ledsna.

8 kommentarer:

  1. Ja, det är viktigt att tala om hur man vill ha det och vad man tänker.
    när vi planerade pappas begravning blev det helt på mammas linje. Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Du behöver en ordentlig SYRKEKRAM. Hoppas att det ordnar sig till det bästa för alla/Katarina.

    SvaraRadera
  3. Styrkekram ska det vara :O)

    SvaraRadera
  4. Oj, vad jobbigt! Har själv pratat med mina barn om hur jag vill ha det när det är dags efter att ha sett hur oenighet i en sån här situation kan splittra relationer.
    Det är så tragiskt.
    Många varma kramar till dig och din familj./Inger

    SvaraRadera
  5. Kramarna mottages med stor tacksamhet, ska ni veta!

    Det blir som det kan det här, men vill man sina anhöriga väl, tänker man igenom dessa saker i förväg. Det underlättar otroligt vid alla val och beslut. Sorgen är liksom mer än nog.

    Du är klok du Inger! Jag har faktiskti gjort detsamma, snudd på i detalj, då jag vet hur jobbigt min sambo tycker att detta är....

    SvaraRadera
  6. vi är i en tid nu då det snart är ett år, 14 dec,sedan pappa gick bort. vet mycket väl hur det underlättar mitt i all sorg om man vet "något" om hur den som avlidigt vill ha det. Många, många styrke kramar Lena

    SvaraRadera
  7. Tack Lena!
    Har man varit där vet man. Tror jag....

    SvaraRadera