12 juni 2011

Sommar och lov





En värmebölja har rullat in över hela Norrland, som det verkar. Och denna gång var Jämtland inte undantaget. (Som fallet, om du frågar mig, ofta är). Märkligt med 30-gradig värme i början av juni - när får vi betala för det?

Det var i all fall nog första gången som skoltöserna inte behövde frysa ens en endaste liten gnutta i sina skira sommarklänningar på gårdagens skolavslutning. En tillställning som jag för övrigt alltid upplever med blandade känslor. Och denna gång var inget undantag. Avsked och glädje. Lättnad och ovisshet. Dessutom fick E med en konstig lapp i sitt sommarbrev och fröken kastade snabbt åt mig en upplysning om att hon skulle ringa angående nationella proven. Oro, funderingar - och smolk i bägaren. E hade ju redan med stolthet berättat att han klarat alla utom ett, om än med bara någon poängs marginal....

Det blev några timmars antiklimax hemmavid, som vi försökte avvärja med rabarberpaj. Det gick sådär. Sedan bar det iväg på avslutningsutflykten som F planerat sedan Valborgsmässoafton. Tre amerikanare och två motorcyklar lämnade byn med ca 20 personer (barnfamiljer och andra) för att inta sta'ns snabbmatsställe och sedan spela bowling en timma. Turen avslutades med mjukglass på Max. Kul & härligt!! Väl hemma tog jag kajaken för en timmas kontemplation i ensamhet. Välbehövligt.

Idag har det nästan varit för varmt, barnen vill inte vara ute, allt klibbar och kladdar och bada i sjön är bara inte att tänka på ännu för en badkruka som jag. Annars? Tja, hönorna har fått flytta till sommarhuset, hunden och jag har varit osams 2 gånger, tvätt har tvättats, god mat har ätits och just nu försöker jag övertyga sambon om att chanserna till sömn är betydligt större om vi slår upp tältet än går och lägger oss i sovrummet. Trots myggfönster och försök till korsdrag.

6 kommentarer:

  1. Vilka somriga avslutningsbilder.Hoppas ni får ett trevligt sommarlov. Här har en slutat , en slutar i veckan och en ändå nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. Jo , nu är det somrigt! Men - oj så olika avslutningstider - och lääägne får en gå!

    SvaraRadera
  3. Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor.... :O)Gör du många avhandlingar i ditt huvud medan du paddlar? KRAM!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår din oro och smolket i bägaren..
    2 veckor innan skolavslutningen kom 15-åringen hem här med ett stort mattehäfte. Samma kväll ringde hennes lärare och bad oss hjälpa henne med häftet och det skulle vara klart efter en vecka. Hon hade skrivit ner sig totalt på de Nationella proven men läraren visste att hon kunde bättre. Det blev långa kvällar för "gubben" och henne med matten. Han har ju inte räknat såna här tal sen han själv gick i skolan.
    Allt gick bra till slut så hon fick godkänt.
    Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om hon inte kom in på gymnasiet.
    Hoppas att allt går bra för E också nu..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  5. Hej Anneli!
    Vilken fin bil och vilken fin folkdräkt! Jag har burit folkdräkt två gånger och det var inte frivillig, kan jag säga. Det var i samband med att vi framförde en Folkdansmässa. Jag har aldrig skämts så i hela mitt liv. Det är definitivt inte jag. Men jag tycker det är så fint när andra har det och jag gillar folkmusik.
    Kram Inger!

    SvaraRadera
  6. Oj så många fina kommentarer!

    Katarina - njeä. Egentligen inte. Ägnr mig mer åt någon form av "Mindfulness".Ett paddeltag i taget, rens ahjärnan, inte tänka alls...

    Maidi - Så skönt att det gick bra hos er. Jag väntar fortfarande på samtalet - och beslutet om jag ska välja jobb utifrån när jag kommer hem för att kunna hjälpa E med skolan....

    Inger - just denna är Offerdals - socknen där vi bor. Modellen är en av fröknarna. Själv har jag en från Bjärtrå som jag handsytt själv och tar på mig så fort tillfälle ges. Känner mig sällan så fin som just då :)

    SvaraRadera