11 juli 2012

Drömmen om ett annat hem


Jo, jag är en drömmare. En obotlig sådan. Kollar på Hemnet och fantiserar om bostadshus och fritidshus. Inte för att jag behöver något. Vi har ju liksom allt-i-ett härhemma. Och än har sambon inte slängt ut mig. Åtminstone inte på riktigt.

Tittar på öppna planlösningar, rena ytor (välstädade så in i detalj, förstås) och minimalistisk design. Less is more, hela vägen. Vänder så på huvudet och inser hur långt från detta vårt lilla hus är. Om jag vore lite mer företagsam skulle jag börja slänga, plocka bort, städa undan, lämna till loppis. Nu! Måla lite vitt någonstans, välja tavlorna med omsorg, kanske byta några ramar.

Men mitt i all kaos och ogenomtänkthet har varje pryl i vårt odesignade hem sin alldeles egna historia, sitt alldeles egna berättigande (utom möjligen turskidorna som fortfarande står kvar i farstun då) och lat som jag är, konstaterar jag snabbt att vi ändå trivs med detta. Så det blir en kajaktur i stället för städning. Även ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar