25 juli 2012

Hälften kvar

Det där jobbet jag har. Säg det som inte händer där. Plötsligt står min kusin S ( jo jag har måånga!), som jag inte sett på en 8-10 år och tittar i en av våra montrar. Hela familjen hade han med sig också. Vilken glädje att få se dem alla!

Se'n dräller det in äldre par och barnfamiljer som inte bokat något husrum i förväg, och inte vill de ju bo i våra fina omgivningar, neej, så långt bort som möjligt, vilket innebär tidsödande arbetsuppgifter med lång kö för de övriga gästerna. Irritersamt är det att de som betalar för att vi ska ha öppet inte får särskilt stor del av kakan, samtidigt som det är roligt att verkligen kunna hjälpa folk.

I morgon är jag ledig och får tillfälle att ladda inför nästa femdagarsperiod av 10-timmar-per-dygn-jobb. Förr var det en "baggis, men gudarna ska veta att jag numera längtar till de lediga stunderna däremellan. Och inte var det väl meningen att det skulle bli så här i år heller, men när någon blir sjuk, får man helt enkelt lösa saker och ting efter bästa förmåga.

Samtidigt har jag dåligt samvete för grabbarna som får klara sig själva, utan utflykter, semesterresor och aktiviteter utanför hemmet hela sommarlovet. Men de verkar hantera det riktigt bra. Här dräller av  grannars och sommargrannars barnbarn och en beskärd del av byns barn. Det leks bollen-i burken, spelas TV-spel, genomförs äggletarjakter, badas i den iskalla sjön, fiskas och sovs i tält. Jag tror faktiskt att de lider mindre än jag av situationen, nu när sommarlovet går in i andra halvlek.

2 kommentarer:

  1. Japp! Syrenerna blommar så nu är det verkligen halvlek. Vilket tempo du har! Och jag med, äntligen.. Galet skönt!

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  2. Då ligger vi liiite före - här har syrenerna precis börjat sjunga på sista versen. Glad att jag fick lite nyttigt gjort idag jag med - där ligger du i stället hästlängder före mig :)!!

    SvaraRadera