20 november 2011

Förrädare


Efter lite klubbadministration och ett ryck av städiver har vi varit ute och hjälpts åt att ta in korna. Så snabbt och enkelt har det väl aldrig gått. Minns inte riktigt om de var lika få ifjol, men minns däremot väldigt tydligt hur tjurig en var. Så tjurig att vi fick ta till lika tjuriga metoder vi, för att överhuvudtaget få hem henne.

Just därför känns det extra vemodigt att de mest troligt ska gå till slakt. Allihopa. Nu när svärfar inte är att räkna med längre. Jag har funderat lite. Jag skulle kunna tänka mig att fixa matningen på kvällarna och även morgnarna på helgerna. Men inte på vardagarna. Jag orkar inte. Hinner inte. Dessutom har vi för ålderdomliga och tungrodda system för att jag ska klara av allt helt själv. Och framförallt vill jag inte ge avkall på mitt ordinarie jobb. Det är för kul och korna i sig ger inte tillräckligt för att motsvara det inkomstbortfall en ytterligare arbetstidsminskning skulle innebära. "Bonden" själv då? Ja han har ju redan alltför mycket på sin lott. Att lägga till en uppgift till i hans redan överspäckade arbetsschema vore rena rama Harakirin. Som att be om att få gå in i väggen och aldrig ha en minut över för familjen. Så om förnuftet får råda över känslorna, tror jag att han har bestämt sig. Det blir nog ett samtal till slaktbilen endera dagen.

Jag undrar om de kände det på sig, kossera? I vilket fall undvek jag att se dem alltför djupt i ögonen mellan lockandet, pockandet  och slirandet i den ofrusna leran och koskiten. Annars hade jag nog genast avslöjat vårt förräderi.

8 kommentarer:

  1. Men så sorgesamt :-(
    Ibland kräver livet raka beslut.

    Krama varandra.
    Och snusa på kossera.
    Ännu en liten stund.

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  2. de låter tråkigt, men jag förstår och vet ju hur er situation ser ut. fick ni ett kort i brevlådan? Hur många blir ni tror du?
    Linda

    SvaraRadera
  3. Usch vad tråkiga beslut att måsta ta.
    Hoppas det dyker upp en lösning bara si så där när man minst anar det.

    SvaraRadera
  4. I bland måste man ta riktigt jobbiga beslut, och man frågar sig länge om man verkligen gjorde rätt. Tufft! men jag förstår. Kramar om dig :O) Katarina.

    SvaraRadera
  5. En liten kvällshälsning!

    SvaraRadera
  6. Ujuj... just den där typen av beslut gör att det kan vara svårt att vara djurägare. Tufft! Till en helt annan sak: Visst tusan fattas det snö och framförallt lite kyligare väder nu. Allra minst rimfrost borde man väl kunna kräva på nåt sätt tycker jag. En vit advent nu först och främst :-) Ha en skön fortsatt vecka!

    SvaraRadera
  7. Ja, ibland får man bara "gilla läget". Jag förstår att du inte ville se dom i ögonen.
    Min kära kusin har många mjölk kor och hon har en särskild relation med dom alla.
    Tid för familjen är ju ett måste för vad är det annars för mening att vara familj.(borde nog många tänka på eller hur) Slå numret till den där bilen du.

    Ps.
    Om jag hittar en bra beskrivning på Raggsocke häl så skickar jag den till dig så du också får komma igång men en härlig terapi:)
    Nu tittar jag på bla Youtube där några stickar och har filmat in det.

    Ha en fin dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Ledsamt beslut!

    När jag läser det här blir jag nyfiken på hur ni har det, hur många djur ni har (haft) och vad din mans huvudsakliga försörjning är. Och om det är kött eller mjölk, men jag gissar kött? Uppbundet eller lösdrift?

    SvaraRadera