19 mars 2009

Dagen igår och i morgon

Lunchen med J var precis allt jag kunnat föreställa mig och lite till. Vi ses alltför sällan, men jag har lovat mig själv att bli bättre på att höra av mig. För just nu orkar han inte vara den drivande, men samtidigt är det nu som behovet av vår vänskap kanske är större än på länge.

På eftermiddagen träffade vi en potentiell sommarjobbare. Fasen att vi har så dåliga avtal och lite pengar att lägga på sommarvikariernas löner. Hon skulle var perfekt, men är ju förståss van ett helt annat löneläge. Försöker så gott vi kan kompensera med flexibelt schema, möjlighet att ta med hundar och ungar till jobbet, trevlig arbetsmiljö och arbetskamrater. Får väl se hur långt det räcker.

Kvällen blev däremot tung. En annan mamma ringde och berättade om en konflikt mellan våra söner. Vår son fattade ingenting, erkände visserligen allt - om än med viss ändring i nyanserna utifrån sitt perspektiv - men förstod inte att de handlingarna skulle medföra att någon annan var ledsen. Länge, länge pratade vi, kramades, han grät hjärtskärande och var ledsen för att han åsamkat någon smärta, samtidigt som han kom på ett antal situationer som gjort honom ledsen, men som han inte berättat om tidigare. Från ett scenario där jag såg min egen son som potentiell mobbare, är jag nu övertygad om att han verkligen inte haft ont uppsåt i sitt sinne, men tjurig, trulig och tvär som han är har jag full förståelse för att andra barn kan uppfatta det så. Idag hade de tagit upp det hela på Fritis också och jag tror det kommer bli bra för alla inblandade till sist.

Ikväll har vi haft en kanonträning i Almåsa och nu blir det packning. Som en omedveten plan, blir det en skön motvikt till gårdagen när jag och LG åker med de goda grannarna till Sundsvall från fredag till lördag. Det blir en blir en överraskning för S, som snart fyller år. Vi har bokat Pistvakt, hotell, middag och en dag på Motormässan. Det ska bli riktigt kul!! Barnen ser samtidigt fram emot att sova hos farmor och få spela TV spel en hel dag utan att mamma bråkar om att de ska gå ut i det vackra vädret........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar