1 juni 2016

En så'n kväll

Fick redan ifjol en personlig inbjudan att komma till några bussresenärer för att titta på Nornan, men då hanns det inte med förrän de redan blommat ut. I år gick det bättre! Vilken spröd liten vacker varelse hon är! Skyndade mig iväg efter jobbet och fick guidning ända fram till de stackars liven. Lite myggigt var det där, så jag gick tillbaka till bilen och hämtade både en tunn jacka och ett par andra oömtåliga byxor. Sedan härjade jag fritt i blåbärsriset bland de fyra exemplaren av rariteten. Återigen - jättekul att fota med makro!!

Innan det var klart hade jag barr och ris lite varstans, men det var det såå värt! Så kul att äntligen få se den lilla raringen!Ska sända ett särskilt tack till guiden.

Sedan slängde jag mig i bilen och körde tillbaka mot Krokom och Dvärsätt närmare bestämt. Där var det 10-klubbsträning med OK Storsjön. Vet inte hur många år jag hållit på nu och tänkt att "det vore ju kul en gång igen...." Men alltid har det varit något annat. Men inte ikväll! Hittade inte tumkompassen, men det skulle finnas att låna kompasser på ort och ställe. Tänkte göra det först, men fick tag på en "vanlig" för under 200 kr på Sporten i Krokom (de är ju inte som Hamrebys ännu - men en bra bit på väg!) och tänkte att det kan ju ändå vara bra att ha....

Var faktiskt lite nervös innan start - en elektronisk pinne att stämpla med fick man hyra. Jag frågade förstås om allt - hur det funkade, varför, när och ja typ alltihopa. För 19 år sedan, när jag senast gav mig ut i orienteringsskogen var det vanliga stämplar som gällde..... Vilken bana skulle jag välja? Skulle jag klara en D50? Många funderingar blev det - men kvällen var varm, solen sken och alla på plats såg bara glada ut och lovade stanna kvar tills jag kommit i mål.

Det började ju inte så där värst bra. Helstirrig skulle man kunna säga.... Gick fel två gånger på väg till start. Förstod liksom inte att de hus jag såg inte fanns med på kartan. Suck!! Nåväl. Till slut fick jag ordning på väderstrecken och tog mig till start. Ettan gick fint, en liten lov bara och -pang - där satt den! Tvåan tog jag ett säkert vägval, blev lite osäker (skala 10 000 på kartan behöver jag nog öva på - får det inte alls till att stämma avståndsmässigt...) men visst - det gick fint! Lite styv i korken slarvar jag på väg till 3:an och lägger nog en 10-12 minuter i runda slängar. Onödigt! Men jag fångar i alla fall upp innan katastrofen är ett faktum och är tillbaka i matchen. 4:an - en grop. Mitt hatobjekt nr ett. Gör en grundlig inläsning, tar det säkra före det osäkra och - spikar gropen.Klang och jubelsång!! Så en långsträcka. Snappar genast upp lite ledstänger och inser att jag springer (!!!) som en tok. Möter en ÖOK:are som hejar glatt och börjar känna att  det här - det kan jag ju. Kör därför på säkra ledstänger även till 5:an, längs en grusväg - och blir stum. Totalt! Nåväl, kontrollen sitter där den ska och med bara en kvar att ta gör jag kvällens absolut mest idiotiska vägval. Fråga mig inte hur jag tänkte. Var nog någon idé om att slippa grusvägen igen, men mest var jag nog bara för trött för att inse mitt eget bästa - blev världens omväg och knöligt att ta sig fram, så där la jag nog bort minst en 4-5 minuter igen. Korkat! Sedan i mål. Och så rackarns nöjd fastän tiden är en katastrof - 64 min på 3,4 km. Men har man inte orienterat på 19 år och knappt sprungit, då får man vara nöjd ändå. Kom inte till 100% överens med den nyinköpta kompassen heller och lite svårt med att se tydligt på kartan var det ju förstås.

Men ändå, framförallt - det var precis lika kul som på den tiden det begav sig!! Vill springa mera!!! Nästa gång jobbar jag, men tisdagen därpå ska jag nog på det igen. Jihaaa!!! Skogspekka is back!

Och med lite bättre koll på tillvaron inser jag att det blir inte fler orienteringsträningar denna sommaren.  För om två veckor är jag på bussresa med LG. Tur att det är favoritgruppen som ska ut och åka....

2 kommentarer:

  1. Kreativatantenjuni 01, 2016

    Håller med dig, Hamrebys och Makro det är grejer det =)
    Jättefina bilder på Nornan. Den har jag varken sett eller hört talas om. Jungfru Marie nycklar har vi här men den kanske inte är lika sällsynt. Jag är inte lika duktig på växter som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nornan är ju en av orkidéerna. Nå'n sa att den skulle finnas mer vanligt längre norrut - men har du inte hört talas om den, så tror jag han menade österut... ;)

      Radera