16 juni 2016

På spaning i ett björngömsle

Minuterna tickar långsamt fram. En efter en. Här sitter vi fyra personer och stirrar ut på en myr med en liten tjärn i mitten. Några tallar har blivit till silverglänsande torrakor i myrens kant. När korparna landar i grenverket får jag nästan lite Hitchcock-känsla. Ett större gäng korpar flyger förbi och landar på den bortre delen av myren, där det enligt uppgift från guiden ska finnas en åtel. 

Vi har suttit här i snart tre timmar nu och endast sett korp, mås och någon sjöfågel. Jo, jag hörde en uggla också. Men det kan ta tid. Ofta kommer de inte förräns runt midnatt. Om de kommer alls. Jag är lite orolig för ljuset. Att det ska bli för mörkt. Försöker välja mellan olika objektiv till kameran och är osäker på om jag valt rätt. Tele eller normal? Ska vara lika ljuskänsliga, men jag tycker att det brukar bli stor skillnad.....

Men vi ÄR tysta!! Enligt konstens alla regler och förhållningsorder från arrangören. Just nu känner jag mig ändå lite lätt pessimistisk. Och väldigt orolig att kamerans autofokusmotor ska skrämma bort björnarna - om de nu mot förmodan behagar dyka upp....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar