9 juni 2016

Tjurig, tjurigare - jag - goes Häxan Surtant

Hade en "fajt" igår med ett förlag som hjälper oss att göra en karta över Vaajma - området som täcker två länder och tre kulturer i gränslandet mellan Ansättfjällen - Frostviken - Lierne och Röyrvik. Vi var inte riktigt överens om vad det skulle stå på omslaget. Kartförlaget hade sina principer och jag mina...

Gissa vem som "vann"?

Fast, som min kollega diplomatiskt uttryckte sig - borde man inte lyssna på kunden , när den betalar??

Fortsatte senare på kvällen av bara farten. När F och jag kom från avslutningen på danskursen står en fransk husbil uppställd, nej - inklämd (!) mellan turistbyrån och trafikverkstoaletterna/förrådet. Fastän parkeringen var helt tom. Då härsknade jag till lite....

Så jag svängde in, knackade på och förklarade så trevligt jag kunde, att javisst fick de stå över natten - men på parkeringen! Mannen ursäktade sig med att det blåste ju så, att hela husbilen skakade - jo tjena, välkommen till Jämtland!  Sedan ville han nog helst stå på personalparkeringen (jomen - då är det bara 10 meter till toaletten i stället för 50/60) men då förklarade jag återigen att detta är en RASTPLATS, ingen ställplats, så det går fint att stå på ORDINARIE parkering.  Inte personaldito. Avslutade med att hälsa dem välkomna in på Turistbyrån när vi öppnar kl 09.00 på morgonen. De var inte kvar, kan jag meddela.....

För övrigt mycket på jobbfronten just nu - medlemsmöten, framtidsvisioner, tankar kring ny- eller omorganisation. Först var det lite ångestladdat. Jag som trivs så bra på jobbet, vad kommer alla förändringar att betyda? Har jag ens något jobb kvar efter den sista oktober? Ska jag då bli en 100%ig kontorsråtta? Jag som framförallt älskar kontakten med våra gäster på sommaren. Eller ska jag bli lyxhustru, ligga på soffan och käka praliner?

Men efter den första fasen av ambivalens, är jag åter i det tjuriga spåret: - Det här ska bli bra, för näringen, företagen och bygderna i första hand, men även för kollegan och mig.... Så jag har handplockat några jag ringt runt till och mer eller mindre tvingat till ett möte ikväll.  De kommer! Vågar väl inget annat när tjur-Anneli à la Häxan Surtant är på krigsstigen.

2 kommentarer:

  1. Hur blev det eg. med omslaget?
    Fick "tjurigare - jag", igenom sin vilja��, eller va de en frustration över att det inte blev så att de lyssnade på kunden??

    Helt rätt att ge fransosen info om vad som är rätt eller fel!
    Helt övertygad om att de hade andra planer som va inbokade morgonen efter å inte avvek pga din tillsägelse��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag fick som jag ville ;) och fransoserna fick också göra som de ville, ibland får jag bara nog! Och jag trro inte jag var direkt ohövlig.......

      Radera