20 juni 2016

Mycket gjort och lite sovet





Ja, tänka sig, här har man suttit mol tyst i goda vänners sällskap - en hel natt alldeles i onödan!! Inte fick vi se någon björn inte. Men en vacker natt var det och en fin upptakt inför sommarens blomstervandringar. (Notera även särskilt fågelholkarna som utgjorde ledmärkning till och från gömslet!)  Vi turades om att vakta/sova och jag hade bestämt mig för att vara vaken hela natten. Det gick sådär. Till slut nickade jag till i alla fall. Sov väl ungefär 3 timmar, men var förvånansvärt pigg på fredagen ändå.

Han med lite hemmajobb och en kort springtur innan jag gav mig av mot min gamla arbetsplats Etour för att vara med på en podcastinspelning för forskningsprojektet Storslagna Fjäll angående buller och tystnad i fjällen. Kände nog innan att jag inte skulle ha så mycket att bidra med, men tycker nog i efterhand att kombinationen av oss som var med blev riktigt bra. Men om jag vill lyssna? Nja, jag vet inte riktigt. Som den andre gästen sa - risken är väl att det kan bli "skoteruppror" på gatorna i Östersund motsvarande bondeupproren med traktorer som blockerar vägarna i Frankrike.

Vi blev klar i god tid, så jag hann med en sväng på sta'n och köpte ett par nya jeans i stället för de gamla som håller på att ramla i beståndsdelar. Hittade ett par i stretch på rea - var ju riktigt kul - första gången på länge som jag inte behövde köpa en storlek större än sist. Men stretch. Nja, jag vet inte, de kasar ju ner och man får gå omkring och dra upp dem som hela tiden. Men billiga var de ju.

Lördagen ägnades åt ett kalas som hette duga hos värdparet för rysslandsbussresorna. Det började redan kl 14 med bubbel och tilltugg. Sedan blev det ett alldeles eget besök på Flyghistoriska museet med privat guide. Mycket intressant tyckte t o m jag! Roligast var att krypa ner i sittbrunnen på Viggen och fantisera om yrkesbyte. Fick sambon på bild när han gjorde detsamma - släng dig i väggen Tom Cruise, säger jag bara!! Passade senare på att testa Meg Ryans replik (av en av mina vänner kallad tidernas bästa raggningsreplik) ur ungdomens ikonfilm - och jajemen - den funkade!! Efter museet bar det iväg till Storsjöns strand och en stuga med bl a guckusko, liljekonvaljer, vitpyrola och jungfrulin på tomten. Massor av god mat, glada skratt och tokerier innan resan återigen gick hem till värdfolket för kaffe, efterrätt och ännu mera bubbel.

På hemvägen släppte sambon av mig på kommunens sommardansbana no 1, där jag träffade två av granntjejerna (som jag senare fick åka hem med) och lite annat bekant folk. Sedan dansades  det som aldrig förr. Det är så himla kul! Endorfinerna sprutar ur öronen när man åker hem. Men, lite gammeldags tycker jag ju ändå att det är att man inte infört demokratisk dans på det där stället. Lätt hänt annars att man hamnar i ett hörn och förblir "lättuppbjuden" varje gång det är "herrarnas", när man inte är ute så ofta och inte känner en massa folk. Men den här gången löste det sig ändå, tack vare någon/några som tog det som sin huvuduppgift för kvällen att baxa runt på tanten. Det tackar vi för!

Söndagen bestod mest av jobb - bussreseplanering, busstädning, tvätt, strykning, städ och efterdyningarna av en sömnlös natt. Och ett värkande knä. Hur gammal är jag egentligen? Fler och fler krämpor gör entré...

I morse vinkade jag av sambon på en tredagars bussresa - denna gången står vi "bara" för bussen. Puh! Det gör det hela bra mycket mindre agasamt. Har lite fix kvar på nästa veckas Höga Kustenresa

Medan köket fylls av trivsamma tonåringar landar jag själv för andra kvällen i rad i soffan (nu med ett något mindre värkande knä - så det går åt rätt håll!) med resterna av sambons 1,5 kilos godispåse inom räckhåll. - Jag som knappt ätit godis på en månad. Tanken var att jag åtminstone skulle ut på promenad med "byrackan". Men. Det regnar och jag lyckades hitta en film på TV:n i stället. Låt oss nu bara hoppas att detta är ett tillfälligt trendbrott i en annars god tendens av graden av hälsosamhet i mitt liv.

1 kommentar:

  1. Kreativatantenjuni 21, 2016

    Fina bilder som vanligt. Men man saknar ju "Tom Cruise" =)
    Var rädd om kroppen den ska hålla många år än........

    SvaraRadera