13 november 2009

Valfrihet

Veckorna bara rasslar iväg. Vi hade fredagsmys på jobbet idag - tända ljus, smakprover från Alsens Chokladverkstad till kaffet, nästan inge' folk och jag fick undan en massa surdegar. Hann dessutom klart förberedelserna inför nästa veckas styrelsemöte och t o m påbörja arbetet med ett av mina större dåliga samveten. En bra dag på jobbet m a o.


Har precis sett "Broarna i Madison County" igen. Såg den första gången relativt nykär, tillsammans med J (han som sedan blev polis), när den var ny för snart 20 år sedan. Jag har alltid varit en stor beundrare av Meryl Streep och tyckte nog redan då att att filmen som sådan var "bra", men själva storyn hade jag svårt att acceptera, än mindre förstå.

Nu, ett halvt liv, 13 år som sambo och två barn senare ser jag på den med helt andra ögon, ur ett helt annat perspektiv. Livet har överraskningar i beredskap för oss, men endast vi själva avgör hur vi handskas med dem, vilka val vi gör i livet.

Då - kunde jag bara förlika mig med det faktum att Francesca ändå stannade hos familjen. Nu - med en insikt om att allt inte är enbart svart eller vitt, beundrar jag hennes mod, styrka och visdom för varje enskilt val genom hela berättelsen. Det vackert, vemodigt och tårar trillar tätt på min kind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar