27 juli 2010

Semesterläsning

Tänkte inte klaga på vädret, men låt mig säga så här;
Det inbjuder vare sig till badutflykter, äventyrsaktiviteter eller Krogstråksbesök.

Vad göra? Jo, jag fortsätter att läsa.
Semestern brukar vara den tid på året då jag försöker hinna ikapp all tidigare missad lästid. Hittills har det blivit två tegelstensvarianter. En märklig, men fascinerande historia hämtad från ett Barcelona i svunnen tid av Carlos Ruiz Zafon och en nutida berättelse av Penny Vincenzi. (Enligt baksidestexten en bestseller, men i mitt tycke en variant på och lika förutseende som ungdomens Sigge Stark.)

Med insikten att fyra evighetslånga semesterveckor drar förbi fortare än jag kan ana, tar jag nu inga fler risker. Har förskansat mig med en kanna av Brunkullans röda isté och Kerstin Ekmans romansvit "Kvinnorna och staden". Hon har aldrig gjort mig besviken förut, så jag hoppas att detta inte är ett undantag.

Mellan boksidorna och regnskurarna går tvättmaskinen. Blir en mockningstur till buan ikväll. Vi har köpt mera kraftfoder, så där lär man bli populär. Dessutom har vi begravt höna nr 2. Lilla söta Prillan hittades i hönsgården med något som väl närmast går att beskriva som bruten nacke. Inga andra yttre skador, i alla fall. Det går ont med hönseriet, men fast beslutna om att ha en egen liten besättning, har vi nu letat rätt på en grupp på fyra som finns till salu i Brunflo. Enda bekymret är att det ingår en tupp. Två kan bli en för mycket och nacka en lär vi ju vara för blödiga för....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar