5 juli 2010

Doft av sommar

Häromkvällen stod jag ute och hängde tvätt när grannbonden körde in säsongens första hö. Det var ljumt i luften, precis som på Gotland, där vi alltid tillbringade några dagar varje sommar när barnen var små. Doften av nyslaget hö och surret från traktorerna hade en närmast magisk inverkan på mig, med ett visst inslag av nostalgi. Den som ändå kunde få stoppa tiden ett tag, slippa tänka på morgondagen och allt vad den för med sig i form av både glädje och sorg.

Farmor är sjuk, om än något bättre idag. Det är slitsamt för alla och framförallt för svägerskan, som bär hela ansvaret och lite till. Jag försöker finnas där, till hjälp, men mer förmår jag inte. Den här resan har jag gjort. Två gånger. Men jag vill inte, kan inte, sätta mig i förarsätet den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar