22 augusti 2011

Fjälltur








Jomen, jag kom ju iväg! Fastän kossan med onda klöven bidrog till att jag inte gjorde det förrän framåt eftermiddagen, fastän det regnade hela lördagen och blåste så att paddlingen bitvis blev mer spännande än nödvändigt både på vägen dit och hem, fastän bästa fjällkompisen inte kunde följa med och fastän jag bara fick två i stället för tre dagar som planerat - så blev det en helt otroligt fantastisk tur!

Sova i tält när det regnar är det skönaste som finns. Minns inte när jag vaknade så utvilad sist. Middag och kaffe på Trangia slår det mesta, särskilt när det växte kantareller att komplettera måltiden med, alldeles på tältplatsen. Och bäcken där jag hämtade dricksvatten, som tagen direkt ur någon av John Bauers tavlor. Jag väntade bara på att något av skogens väsen skulle göra mig sällskap där. Dessutom - vädret på söndagen! Jag blir mer och mer övertygad om att den där guden jag tror på, har ett särskilt gott öga till mig när jag ska ut på mina utflykter. Självklart blev det en topptur, så nu kan jag räkna in även Duvvegaisse till min samling av toppar över 1 000 meter inom kommunens gränser.

Efter de här dagarna är jag fulladdad med fjällenergi som räcker ett långt tag inöver hösten. Och jag vet nu att med packning i kajaken så går den som en pråm när man beslutsamt forcerar halmeterhöga motvindsvågor. Efter en och en halv timma av den övningen är jag benägen att citera en av helgens betydligt mer meriterade kanotister när han besvarade frågan om vad som var roligast med framgångarna på VM:

-"Att jag var så duktig, det hade jag faktiskt inte trott!"

12 kommentarer:

  1. Åh! Vad härligt det låter. Jag önskar att vi bodde lite närmare fjäll, vi bor ju i Norrland men vid kusten, då blir det liksom lite långt...

    SvaraRadera
  2. Det där lät som en tur helt i min smak... Och du är förresten inte bara en jäkel på att paddla, du tar fantastiskt fina bilder också!

    SvaraRadera
  3. Jag blir nästan tårögd av dina underbara bilder och du hörs ha haft det lika underbart. Har de utsett årets näck ännu? Tänk om han hade suttit där och spelat för dig vid vattnet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Ja, nästa höst slipper du mig inte, då kan jag följa med. Vad e en tur på flället.....alldeles underbart!! Längtar sååå. Själv låg jag med 39 graders feber på söndagen mendre kul med två små barn. Linda

    SvaraRadera
  5. Avund på dins fantastiska dagar....

    SvaraRadera
  6. Ja , de här dagarna var verkligen avundsvärda - helt makalösa! Årets näck är utsedd, men jag såg honom inte i bäcken, tror jag.... Ser fram emot sällskap nästa år! Och faktiskt, kan jag tänka mig att byta fjäll mot kust emellanåt. Tror faktikst jag skulle vilja havspaddla lite efter det här ultimata testet .

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiskt rofyllda (och vackra) bilder.
    Dom riktigt osar batteriladdning.
    Man kan nästan känna doften av myrarna och höra ljudet av bäckarna.
    Gratulerar dig till att ha kunnat genomföra detta.

    SvaraRadera
  8. du är helt fantastisk!
    Och dina bilder!

    Tack

    SvaraRadera
  9. Men ÅÅÅHH vilka härliga bilder!!
    Det är alltså SÅ det ser ut när där ingen snö finns :)
    Nu längtar jag VERKLIGEN tills vi kommer iväg!

    Ps. Jo då JAG och Ante ska också vara i sovrummet, plus två barn som springer sängemellan med jämna mellanrum ;) ds.

    SvaraRadera
  10. Sköönt...Skulle vilja vara med....

    SvaraRadera
  11. Jo, det var skönt och jag är fantastisk på att vara egoistisk och ta mig för liknande batteriladdningar. Men jag tror att hela familjen tjänar på det i slutänden....

    Och oss emellan - jag är toknöjd med bilderna :)!!

    SvaraRadera
  12. Oj, vad vackert och häftigt! Det är sånt jag bara drömmer om.
    Kram

    SvaraRadera