4 augusti 2011

Slutspurt





Jag börjar så smått avrunda min evighetslånga semester. Det har på det stora hela varit helt fantastiskt. Vädret. Allt jag tänkt göra som inte blev gjort. Det jag gjort i stället. Vädret - igen! Besök av gamla och nya vänner. Den totala avkopplingen. Och idag hade vi besök av guddottern med mor och bror på jordgubbsfika - vi avslutar semesterveckorna ungefär som vi började.

Vår 24-timmars semestertur i år gick till Bergafjärden utanför Njurandabommen. Jag tror halva Offerdal, 100% av barnfamiljerna i vår by och stora delar av Krokoms kommuns befolkning varit där en eller flera dagar denna sommar. Och jag förstår varför. En camping max 100 meter från ett långgrunt, med Jämtländska mått mätt, varmt havsbad och en restaurang med riktigt god mat endast ca 3 timmars resväg hemifrån. Topp! Barnen badade och idkade strandliv. Vi vuxna slappade, njöt av solen och brände oss i olika rosaröda kulörer. (Tror inte jag varit så solbrun någon sommar i vuxen ålder som denna!) Ett intensivt, men värdefullt dygn för hela familjen.

Ikväll plockade jag fram hojen, som fått stå hela semestern, igen. Sambon körde Corvette och så träffades vi på raggar- och knuttefika på Tunbacken. Utan barn. En befriande om än märklig känsla.

I morgon har SMHI hotat med regn på eftermiddagen. Nästan skönt. Huset behöver det i alla fall.... Men jag chansar nog på en tur till bästa hjortronstället innan regnet kommer.

5 kommentarer:

  1. Men du, dina bilder är faktiskt inte dåliga dom heller..... JÄTTEFINA collage.
    Förutom det så är du väldigt bra på att formulera dig, något som jag saknar totalt.
    Alltid lika trevligt att läsa.

    SvaraRadera
  2. :O) Härligt! Kram Katarina.

    SvaraRadera
  3. Käkade faktiskt hjortronsylt idag. En gång har jag plcokat dessa underbara bär. Dessutom bara ett par mil utanför stan. Men det var en gång och aldrig mer. Vi gick ner oss i em mosse och det var ingen rolig upplevelse. Nej, det blir färdigköpt sylt numera.

    SvaraRadera
  4. Åh vilka bilder!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla positiva ord! Får säga ang. bilderna som en klok kvinna före mig: -" Jag har motiven att tacka!"

    Och Myran - jag har faktiskt också sett hjortron på en myr i Halland, när jag orienterade. Innan trodde jag att de bara fanns hos oss i Norrland. Så naivt! :)

    SvaraRadera