27 augusti 2011

Hemmadag


De är oberäkneliga, de där juniorerna vi har här i huset. Jag har bearbetet dem länge för en dagstur upp på Ansätten. Trodde nog jag hade landat projektet, men tji fick jag! Ingen var intresserad i gråvädret idag. Den äldre var i princip oväckbar. Men jag gav mig inte, utan proklamerade bestämt:

- Då får ni bestämma vad vi ska göra idag, för det är sommarlovets näst sista dag och något vill jag att vi ska göra tillsammans.

Döm om min förvåning när båda två glatt enades om att dagen skulle ägnas åt - vinbärsplockning!! Så här har plockats röda och svarta och kokats gelé och lite saft och mannen i huset har letat fram en "Saftmaja" så nu blir det mer och effektivare saftkokning framöver kvällen.

Vi har bara gjort en liten paus för att laga och äta en middag som var något alldeles utöver det ordinarie. Hittade en älgkalvfilé i frysen som jag stekte lätt i smör med lite salt och peppar. Till det rostades potatis i ugn i olivolja tillsammans med en halverad hel vitlök och kryddades sedan med havssalt och lite färsk persilja. En gräddig sås på gula kantareller passade fint, och som tillbehör en fräsch sallad med tomat och gurka. Som pricken över i:et, lite nykokt svartvinbärsgelé (OK den hade inte hunnit stelna så där perfekt ännu...)och ett glas Coffee Pinotage till det hela. Förutom vinet, saltet, olivoljan och grädden, hade inget av allt detta färdats mer än några steg till några kilometer för att hamna på våra tallrikar. Kan det vara därför det var så extra gott?? En nära-himmelriket-upplevelse, om du frågar mig!

4 kommentarer:

  1. Mmmm, vilken mumsig middag

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar gourmetmiddag :O) Tänk vad naturen och djuren skänker oss många smakupplevelser.
    Kram Katarina :O)

    SvaraRadera
  3. Gud, vad gott det låter!

    SvaraRadera