2 juni 2012

Schhhh...

... jag sover.

Här är kallt idag. Snöandet har precis övergått i regn. Så när jag vaknat ska jag leta reda på långkalsongerna och gå ut och beskära träden (jag vet att det är för sent, men i alla fall) med min nya sekatör inhandlad förra helgen. Så i trädgårdslandet med nollgradig jord, känns ännu lite meningslöst, även om fröna är inhandlade och ligger och tittar uppfordrande på mig var gång jag går förbi....

Samtidigt går äldste sonen och väntar på en radiostyrd traktor som han vann i Lantmännen maskins monter. Han gissade antal pingisbollar i en plexiglasbehållare. Det var fler än 10 000 och han var bara 6 st från absolut rätt svar. Festligt.

Yngste sonen, däremot, laddar för att jobba och tjäna ihop pengar till en ny telefon. Den där natten han blivit ombedd att ställa en hink nedanför sängen, utifall att kräksjukan skulle slå till, vaknade han på morgonen av att både favoritnallen sedan han var bäbis och mobilen låg och skvalpade i vattnet. Trist och väldigt jobbigt, för han har verkligen varit rädd om både den ena och den andra. Ändå kunde han le lite när jag målade upp bilden över hur nallen vaknat på natten, plockat med sig telefonen och gjort ett svanhopp i pik ner i vattnet. Med vedkapning, fönsterputsning, trailerstädning, jordgubbslandsrensning och lite annat på schemat ser han framför sig att vara telefonägare igen någon gång lagom till midsommar, ungefär.

Och sambon då? Jag tror han kör grus. Idag var en av de där få dagarna per år som han är vaken och kliver upp före mig.....

3 kommentarer:

  1. Ingen snö här, men kallt som 17. Häromdagen haglade det. Blomkrukorna åker ut och in.
    Otur för sonen med telefon och nalle och nyttigt att få jobba ihop till en ny telefon.
    Ha det fint och jag får nog leta fram långkallingarna här också tror jag, men just nu sitter jag och värmer mig framför kaminen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi hoppas ju förstås att det var sommarens sista snöfall ;)

    SvaraRadera