2 februari 2010

De är överallt

I fredags när vi åkte hem från sta'n stod två stycken mitt på vägen. I går eftermiddag sprang två över strax framför mig. Senare på natten, på hemväg från jobbmötet i Önrun, stod en bjässe bara någon meter från vägen. I morse stod två och mumsade granskott ungefär där de sprang över igår - kan nog ha varit samma. Och till sist stod en och käkade invid skogskanten i Bredbyn.

Älgar. Stora, ståtliga, vackra och fascinerande. Men så skräckinjagande när de uppehåller sig i närheten av vägen där vi kör.

När jag kom närmare jobbet stod några ungdomar och packade in sig i en liten fin bil av sportmodell. Efter ytterligare någon kilometer kom samma bil och formligen blåste om mig. Ovetande om alla faror, odödliga. Och jag kände mig plötsligt väldigt gammal, väldigt försiktig och rädd om livet och bad en stilla bön att älgarna håller sig undan, när den lilla bilen kommer farande. För bromsa hinner de aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar