11 september 2011

Händelser vi klarat oss utan

10 år sedan ordet "terrorattack" fick en ny dimension.  10 år sedan jag satt i bilen på väg hem från jobbet, jag vet att jag precis passerade Brännagården när jag först fick höra det ofattbara. Skyndade hem för att slå på TV:n för att se, höra, förstå att det var sant. En av dessa händelser som för alltid förändrar världen - du vet precis var du var och vad du gjorde när du först fick höra det.

I 10 år har USA fört sitt krig mot terrorn. Många gånger med tvivelaktiga metoder, om du frågar mig. Liksom när de till sist fick sin hämnd på hjärnan bakom dåden och Bin Laden själv dödades. Jag kan förstå att man vill förgöra allt som på något vis kan förknippas med terrorismen och allt ont som den fört med sig. Men jag kan ändå  inte sympatisera med USA:s sätt att skipa rättvisa för de oskyldiga offren. Jag har svårt att tro att "ont skall med ont förgås".

Jag skänker en tanke, en tyst minut och önskar från djupet av mitt hjärta att minnesceremonin ska få hållas ostört och bli till en vacker stund för de omkomna och deras anhöriga.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med. Samtidigt behövs en tyst minut även för de hundratusentals ytterligare som under dessa tio år fått sätta livet till pga USA:s jakt på allt och alla.

    SvaraRadera
  2. Så sant Inger. Men kanske skulle man göra det en annan dag? Och frågan är om det räcker med -en- minut då....

    SvaraRadera