29 december 2008

Julefriden

Jodå - den infann sig - med besked!! Så pass att jag t o m tog lite dator-semester, riktigt skönt, faktiskt. Kom på att när det är jobb och skola och allt annat så har vi rutiner, pojkarna ska jagas i säng och då sätter jag mig en stund vid datorn medan de kommer till ro. Nu är vi lediga, nästan allihopa, nästan hela tiden och då har vi inga rutiner alls - och vips var bloggtiden bortrationaliserad!

Julen har annars i stort sett avlöpt enligt planerna - skinkgräddning och annat pyssel till kl 03.00 natten före och panikstädning på julafton - blev jättefint, men vi hann inte in till farfars till kl tre. Har egentligen ingen aning om någon såg på Kalle Anka, för jag och LG hoppade i duschen och speedade över lagom till kl fyra.

Ett berg av julklappar delades ut av en tomte som alla avslöjade som "mamma". "Du kunde väl åtminstone försökt klä ut dig lite bättre" sa Felix. Jag och svägerskan hade även uppdrag på annan ort - alltid lika kul! När vi gått hem till oss tog jag en promenad - och se! Då dök en mer äkta tomte upp hemma hos oss - oturligt nog i min frånvaro!

Juldagen började med julotta i Rönnöfors - en lisa för själen! Att det ska gå 11 år mellan varje gång?? Jag begriper inte... Sedan fick jag mig en härlig skidtur helt på egen hand och efter buss-städning med LG satte vi oss hela familjen och tittade på VARG, åt ost från Skärvången och vi vuxna delade på en flaska vin från Kroatien - fullträff!

Annandagen töade det och var lite trist väder, så jag passade på att baka julkakorna och bullarna jag inte hann med före jul. Sedan kom farfars och svägerskan på middag - åsså läste jag en bok!

Lördagen tillbringade jag och grabbarna med goda vänner i slalombackarna i Bydalen. Lika roligt och uppskattat varje gång! Men nu åker tre av barnen ifrån mig i backen -elände! Vi blev hembjudna på middag i deras stuga också, så vi kom hem lagom till läggdags...

Söndagen kändes det som att det var vardag igen - tvätt, en skidtur till, läsning av ännu en bok och tjat på pojkarna att slita sig från nya TV spelet och gå ut en stund stod på schemat. A & K kom en sväng på kvällen för att testa pojkarnas mest extrema julklappar under allmänt stoj och glam - och jag kunde bjuda på nybakta julkakor!

Idag har jag haft strafftjänst. Fixade lite tvätt när jag väl vaknat (sover så kopiöst mycket nu - undrar ibland om jag verkligen är helt frisk?) och drog sedan in till sta'n för lite inhandling innan nyårsresan till älskade syster-yster. Vilket straff!!!! Ingen parkering, folk överallt, trångt och köer i varenda kassa! Bläh! Det tog precis hela dagen och ändå orkade jag inte ge mig på projektet att hitta något fint att ha upptill till min nya fina kjol på nyårsafton.

Nu har killarna kompis som ska sova över, jag ska lägga in de sista paketen och påbörja bok nr 3. Yeah!

2 kommentarer:

  1. Julen som ska vara en tid för ro och eftertanke. Varför städar vi som tok när det ändå bara blir en massa papper på golvet och barr av granen. I år har jag inte bakat några kakor, inga bullar, jag har inte städat ovanpå köksskåpen, jag har inte gjort några revbensspjäll och jag har inte det minsta lilla ågren över det. Vi hade en underbar Jul iaf. Sen har jag juh jobbat resten av Julhelgen så det kändes inte så viktigt. Men skönt är det iaf när man sätter sig ner på natten innan Julafton och tittar runt på allt man faktiskt har gjort. Sen är barnas ögon och leenden på Julaftonsmorgon den bästa Julklapp man kan få och vad gör då lite skit i det där hörnet som man missa...

    SvaraRadera
  2. Gott slut och ett Gott Nytt År förresten. När åker Ni hemöver igen från A? Tänkte om Ni skulle titta in när Ni ändå åker förbi :)

    SvaraRadera