8 december 2008

Skidpremiär

Tror faktiskt det är första gången i mitt liv som jag premiäråkt slalomskidorna före längdskidorna, men det gick ju bra bra det med! Drombacken i Bydalen var i perfekt skick och både barn och vuxna kastade sig utför likt nyss utsläppta ystra kalvar om våren. Inga liftköer, lite teknikträning, nya kompisar och, tja - vad mer kan man önska? Jo, kanske att det varit lite varmare på söndagen, för då fick vi ta väldigt korta pass i backen; temperaturen låg runt -16.



Felix åker som en vettvilling och har förvånansvärt lätt att lära sig nya saker - nu kan han snurra på skidorna i flacka partier - "Hur gör man?" Eric åker mer koncentrerat och har snappat hur man gör en skärande sväng och lämnade så fina knivspår efter sig i backen. Kul! Båda två har blivit så duktiga nu att de är definitivt klart godkänt åksällskap för mig!

Den sociala delen av att åka iväg en helg så här med klubben är inte minst lika viktig den. Felix accepteras och smälter in naturligt bland alla andra, även om han kanske umgås mest med de yngra barnen, men bland dem är han i gengäld omåttligt populär! Eric, som inte är lika social, lyckades också hitta en kompis, en kille som även han var lite lugnare och mer "ordentlig" till sinnet. I backen håller han sig dock fortfarande helst till mig, medan Felix ser jag inte skymten av!

Själv hade jag turen att dela stuga med en supertrevlig, rolig och väldigt "rak" mamma, så vi låg och pratade och fnissade som två fjortisar tills klockan var halv 2 på natten. Att lära känna nya människor på detta sätt ger mig hela tiden insikter jag inte tidigare haft. Kan bara konstatera hur uppväxt, familj och medmänniksor gjort mig till den oerhört lyckliga och trygga person jag faktiskt är. Jag hoppas bara att jag verkligen kan förmedla detta till mina barn, så att de en gång växer upp med samma känsla som jag. Gärna önskar jag även att jag kunde dela med mig detta till alla andra i min omgivning som inte är lika förunnade och förskonade.

Väl hemma käkade vi Pizza ( LG hade "lagat" maten - det tackar vi för!), slängde oss i duschen och gick in till farmor och gratulerade henne på 85-årsdagen. Så avslutades vinterns första toppenhelg på det mest perfekta sätt- med tårta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar