4 december 2008

Julpyntat och fint i vår lilla by

Sent i gårkväll, när barnen sov och LG fortfarande var kvar ute i verksta'n, kom jag mig äntligen ut för en liten promenad. Hemifrån till bron över Långan är det bra precis 6 km fram och tillbaka - alldeles lagom kvällspromenad!

Det är något speciellt att få traska iväg mol allena i mörkret nästan mitt i natten. I de flesta hus är släckt och jag ser för min inre syn hur alla sover lugnt och tryggt därinne. Känner mig lite som "Tomten" i Viktor Rydbegrs klassiska dikt där jag knatar fram och det enda som hörs är knarret från skorna i snön och min egen andhämtning. Någon enstaka timmerbil passerar, men de saktar in och håller ut så snällt, att inte ens det kan störa mitt i det närmaste meditativa tillstånd.

Så här i december ges promenaderna en extra dimension - i så gott som varje fönster lyser en stjärna eller adventsstake. På de flesta gårdar står en vackert ljusprydd, snötyngd gran och inne i byn kan jag inte låta bli att stanna till lite extra vid den stora fina bygranen och naturligtvis J&Cs "pepparkakshus". Bilderna gör inte rättvisa till upplevelsen, men håll till godo:



2 kommentarer:

  1. Jaa, det krävs nog att vi är på väg mot jul för att dom ska bli upplyst i den där byn. Ha Ha.
    Men du har helt rätt. Jag och pojkarna gjorde Offerdal runt i går och jag kollade extra noga och det ser ut som om alla har tänkt att fira jul. Det är helt fantastiskt. För dom.

    SvaraRadera
  2. Hmmm....

    Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus, på tal om upplysta byar.

    Det här med att fira eller inte fira jul kan man ju alltid göra på olika sätt, det får vi resonera lite mera om...Tröstkram!

    SvaraRadera