1 december 2008

Måndag igen

Fastän jag älskar vintern och december med lussebullar, pepparkakor, lucia och tända ljus, så är det ändå samtidigt min absolut värsta panik-månad. "Alla" har städat och pyntat innan jag ens fattat att det är advent. Ikväll undrade sönerna: -"Mamma, har du köpt någon kalender till oss" och först då insåg jag att det är just det som 1:a december innebär: Julkalendern börjar!

Julklappar skulle jag helst avskaffa och julmaten mår jag mest illa av numera. Drömmen vore att ta med familjen till en enslig stuga på fjället, elda en brasa, läsa en bok och bara få vara tillsammans och njuta av varandras närhet, så länge vi alla är friska och kan. För vem vet hur länge vi får ha det så? Senast idag blev jag återigen påmind om hur lätt det är att vi bara tar varandra och vår hälsa för given.

Eric är fortfarande hostig, röd i ögonen och blir hemma i morgon också. Idag fick han en av jultidningarna i förskott - en Hälge - så att han skulle ha något att pyssla med. Han berättade ikväll att, idag när han var alldeles ensam, hade han radat upp alla gosedjuren och läst högt för dem. Gullevännen - vilken bra lästräning!

På tal om jultidningar - just nu har vi "endast" 15 böcker kvar som saknar ägare.....

4 kommentarer:

  1. Åh vad bra att du skrev det. Mamma har vare på mig och frågat hur det har gått med jultidningarna. Då kan jag vidarebefodra det till henne :)Här börjar allt återgå till det normala. Var ute en sväng idag för att få oss lite luft och skotta snö. Lucas har börjat äta mer så snart är det nog som vanligt här igen. Hoppas att Erik kryar på sig snart nu när det är så pass med snö. Kan tänka mig att han längtar ut.

    SvaraRadera
  2. Men Anneli måste man städa innan man hänger upp julstjärnor och placerar stakarna i fönstren???Jag tyckr att det liksom bara är att sätta dit det hela. Solen står vääldigt lågt denna tid på året så lite damm.....På Dollar kan man köpa tre burkar julkrus för 20 spänn! Jag menar varför ska man baka själv?;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ett fiffigt sätt att unvika julen är att skicka familjen till Norge.

    SvaraRadera
  4. Nulla dies...:

    Men jag vill inte undvika julen - bara alla måsten och all hets innan och kring.... Den biten kommer ju inte du undan heller - du missar ju bara det som ändå är rätt mysigt, tyvärr!

    SvaraRadera